KVEMA en het oordeel van de jury
Karel Van Eerd Music Awards
Toen Corona nog alleen een biermerk was, waren er al ver gevorderde plannen voor een Karel Van Eerd Music Award (KVEMA). Wij spraken met Eelco van Velzen destijds over het evenement dat in Veghel zou plaats vinden. Er was een visie over een Europees netwerk met speelplaatsen, een platform met eigen media en techniek en er was geld beschikbaar. Maar er was ook een standpunt over marktwaarde van jazzmuziek en de profijtelijkheid van financiële injecties. Kortom er lag een concept gereed inclusief businessmodel dat paste bij de prijswinnaar van een muziekconcours. Om deel te nemen moet je kunnen spelen, maar om te winnen komt er wat meer kijken.
Toen kwam die andere Corona en gingen de enthousiaste plannen met het bier de ijskast in. En nu is het inmiddels 2022 en worden de oude plannen voortvarend uit de ijskast gehaald. Niet alles is verloren tijd, want er wordt eveneens een inhaalslag gemaakt. Dit jaar zijn er twee finales. De inhaalfinale van de prijs van editie 2021 was op 13 maart 2022 en vond plaats in de gloednieuwe opname studio de ‘Content Factory’ in Breda. Dat gebeurde zonder publiek en de winnaars zijn bekend. Dat ze eigenlijk een oude prijs winnen doet geen pijn, want de beloning is gelijk. Hieronder lees je wat de jury er van vond.
Bij de tweede finale – die van editie 2022 – wordt voor publiek gespeeld. Dat zal zijn tijdens Jazz in Duketown in de Azijnfabriek in Den Bosch.
tekst: Eddy Westveer
Jury Rapport (NL)
Alle bands waren niet voor niets finalist: deze mensen kunnen spelen! De jury was onder de indruk van het talent op het podium, zes optredens lang. Elke band verdient veel lof en waardering voor hun optreden. Aangezien het een wedstrijd is en juryleden moeten oordelen, begon de juryvergadering met een samenvatting van waar de Karel van Eerd Awards over gaan: het vinden van de band die het best toegerust lijkt voor een succesvolle Europese tour als start voor een levenslange carrière als live artiest, groeiend publiek en stijgende inkomsten in de komende jaren.
Er is geen tweede prijs. De winnaar van de juryprijs is dus niet ‘de op één na beste’ band op het podium, zondag de 13e. De Juryprijs staat in het teken van de potentie die we in een band zien om met adequate begeleiding en ondersteuning uit te groeien tot winnaar.
De individuele prijs wordt toegekend aan de persoon met de beste podiumpersoonlijkheid en het meeste carrièrepotentieel. Het is dus geen prijs voor uitmuntende solo’s, maar voor de erkenning van het potentieel en de persoonlijkheid van een musicus om het ook als soloartiest te maken.
Het is duidelijk dat de beslissing van een jury in een kunstwedstrijd aan het einde van de dag nooit objectief is. Een andere jury had er misschien anders over beslist. Toch is de Karel van Eerd Muziekprijs er trots op uitstekende musici, producers en docenten te hebben uitgenodigd om de eerste jury in de geschiedenis van deze nieuwe prijs te vormen.
Maart 2022, Eelco van Velzen. President.
THE NEW YORK SECOND
Geweldige muzikanten en prachtige arrangementen. De jury miste echter een gevoel van urgentie en opwinding in de voorstelling. Er leek geen projectie naar het publiek te zijn, mede doordat de muzikanten gefocust waren op de partituren op hun lessenaar. Een geweldige band om naar te luisteren maar niet uitmuntend genoeg om de Karel van Eerd Muziekprijs te winnen.
.
RYAN HANSELER TRIO +1
Een geweldig voorbeeld van virtuositeit, uitzonderlijke vaardigheden en handige arrangementen die ten dienste staan van het algehele optreden van deze band. Geweldige interactie tussen de muzikanten en, via zangeres Garbrielle Cavassa, zeer boeiend voor het publiek. De vocale vaardigheden, het bereik en het gemak in Gabrielle’s uitvoering maakten het de luisteraars gemakkelijk om de emotie te voelen in de nummers die door deze vier zeer getalenteerde mensen werden gespeeld. Het concert was muzikaal zeer goed georganiseerd en de interactie tussen de muzikanten was inspirerend om te zien. Speciale waardering voor Ryan’s fysieke speelstijl en Peter Varnado subtiele maar swingende drums.
.
TOM VAN DER ZAAL
Misschien was het podium te klein voor deze zeer omvangrijke groep, inclusief een 11-koppige strijkerssectie. Tom van der Zaal en Rob van Bavel bleken allebei de grote solisten te zijn die we al wisten dat ze waren. Maar met zoveel mensen en instrumenten op het podium, wat ontbrak was een climax in de show. De snaarsectie voegde een geweldige kleur toe aan het geluid, maar was ook een beetje een afleiding. De saxofoon / drums-strijd had visueel te lijden onder 11 muzikanten die bijna 5 minuten wachtten op de keu van de dirigent. Al met al miste de jury spanning en dynamische interactie.
.
GUY SALAMON
Een geweldig optreden met geweldige reacties van het publiek. Een vrolijke band om naar te kijken en kleurrijk ook. Absoluut een zeer energieke show met misschien een tikkeltje te veel urgentie in de uitvoering. Door de muziek soms wat zachter te spelen, was de dynamiek misschien nog groter geworden. We hoorden veel ideeën en pakkende patronen in de set van deze band. Misschien te veel om deze jury te overtuigen. Daardoor voelde het als de soundtrack van een zeer vrolijke en zeer goed ingestudeerde circusvoorstelling. Niet ‘jazz’ genoeg maar zeker erg vermakelijk.Wel ging de jury serieus in op Guy Salamon als winnaar van de Grote Prijs. Met alles in overweging genomen, en er was maar één hoofdprijs, besloten we anders. We zien wel veel potentie voor deze band en hun aantrekkingskracht op een jonger publiek. Het Festiventures-team, verantwoordelijk voor de productie van The Karel van Eerd Music Award, zou er trots op zijn keer op keer met deze band samen te werken.
.
THE FRIED SEVEN
Een geweldige band die het tot hun missie heeft gemaakt om tegenwoordig een zeer klassieke jazzstijl te spelen. Ze doen dat met passie, zijn serieus en weten een voor de hand liggende gimmick te vermijden. Ook geen muziekstandaards tussen band en publiek werd door de jury gewaardeerd. De meesten gehoorde opmerkingen in de jurykamer: “we hebben beter gehoord, maar niet door zo’n jonge band met zulke duidelijke talenten onder hen”, “Ze stralen enthousiasme uit en al was het soms wat te stijf en het zou wat bleuer kunnen zijn, misschien veroorzaakt door de druk van een finale, zal het relatief eenvoudig zijn om deze band naar een hoger niveau te coachen”. Daar draait het om bij de Juryprijs en daarom wonnen de Fried Seven dit aanmoedigingspakket.
.
KRUIDKOEK
Een leuke en energieke band. Op basis van de media die waren ingezonden door Kruidkoek en de focus van de Karel van Eerd Muziekprijs had de jury in ieder geval wat meer jazzcomponenten in hun show verwacht. Meer improvisatie en meer interactie met het publiek. Toch erkent de jury dat Kruidkoek een prima band is voor Lowlands-achtige festivals en progressieve muziek
.
DE INDIVIDUELE PRIJS
De individuele prijs wordt toegekend aan het individu met de beste podiumpersoonlijkheid, aldus de jury. De jury besprak pianist Rob van Bavel en saxofonist Tom Beek als uitzonderlijke solisten. Maar ‘persoonlijk’ en gezien het karakter van deze prijs vond de jury dat Gabrielle Cavassa’s persoonlijkheid opviel en droeg ze echt het hele optreden. Vocaal zeer sterk, warme persoonlijkheid en een geweldige emotionele overdracht tijdens het zingen. En het belangrijkste is dat het KVEMA’s doel is om bestaand en nieuw publiek naar jazzmuziek te lokken”. Met dit in het achterhoofd koos de jury Gabrielle om de Individuele Prijs in ontvangst te nemen.
.