MondriaanJazz laat Paard steigeren

Ben Wendel | Shai Maestro | Michael Mayo
Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra opende zaterdagmiddag
Knallende afsluiter met Avishai Cohen Quartet

MJazz of voluit Mondriaan Jazz Festival werd dit jaar met een mooi programma in het Paard gehouden. Vanaf het eerste jaar was Paard de locatie van het festival. Maar in 2022 was het alleen Paard (of Paard50 zoals de jarige Haagse poptempel zich presenteert). Andere jaren waren er concerten op diverse plaatsen binnen het pand plus Het Korenhuis. Dit jaar – de zevende editie – was het lekker overzichtelijk: de concerten volgden elkaar op in de Grote Zaal. Geen keuzestress en geen gevaarlijke oversteekacties naar de andere zijde van de Prinsegracht. Vrijdag twee en zaterdag vier concerten; samengesteld in samenwerking met Paardprogrammeur Henk Koolen en Mjazz-founder en Good Music Company co-owner Mike Bindraban.

Mondriaan Jazz Festival
Piet Mondriaans liefde voor jazzmuziek was een grote inspiratiebron voor zijn oeuvre en heeft een geheel nieuwe tijdperk in de kunst voortgebracht. Mondriaan Jazz Festival is Piets artistieke benadering omgevormd tot een festival. Alle optredende artiesten komen direct uit Mondriaans fictieve maar diepe platentas. De gemene deler? Ze houden allemaal vast aan Mondriaans mantra van verkennen en experimenteren. Labels als ‘jong’, ‘oud’, ‘beroemd’ of ‘onbekend’ doen er niet toe op Mondriaan Jazz Festival. Het enige dat telt is: De Stijl.

Chelsea Carmichael Group

OPENINGSAVOND
De Britse tenorsaxofonist Chelsea Carmichael imponeerde niet met haar virtuositeit. Langgerekte donkere noten kaderden haar composities en kleurden haar voornamelijk melancholieke melodielijnen. De Griekse gitarist Nikos Ziarkas weefde daar voortdurend een transparante bonte lichtheid doorheen met zijn fijnmazige klanktapijten. Spannende psychedelische klanken en strakke ritmiek vloeiden samen tot dansbare stuwende muziek met opmerkelijk veel decibellen.

Sam Jones
Chelsea Carmichael
Nikos Ziarkas
Sofie Tollefsbøl
Ola Øverby

Het Noorse Fieh sloot niet alleen de eigen Europese tour af, maar ook de eerste avond van MJazz. Energiek, poppy en oranjegekleed sprong dit als zevental aangekondigde vijftal het podium op. De achtergrondvocalisten lieten zich helaas niet zien en horen. De groep rondom de sympathieke vocaliste Sofie Tollefsbøl die ook al met vervangende toetsenist werkte, moest daardoor alle zeilen bij zetten. En indachtig hun fraaie laatste album In the Sun in the Rain voldeed dit entertainende concert niet geheel aan de verwachting.

MJAZZ TALKS | Makkinga meets Mike Bindraban & Henk Koolen
MJAZZ TALKS | Makkinga meets Shai Maestro, Ben Wendel & Michael Mayo

PAARD
Rond vier uur ging de deur open. Juist op tijd om binnen te vallen in de Kleine Zaal waar presentator Andrew Makkinga de eerste van zijn serie interviews doet. Vooral fijn om te horen hoe plezierig de samenwerking tussen organisatoren Bindraban en Koolen verloopt. Later deze dag schuiven meerdere artiesten aan; zoals ook de Noorse drummer Gard Nilssen die aan het eind van de middag het podium in de Grote Zaal vult met zeventien muzikanten.

Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra

SUPERSONIC
In Noorwegen was het stil op de podia. Het Noorse Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra was in het Paard. Drie drummers en drie bassisten. Elf blazers vormden een kring om deze indrukwekkende ritmesectie. Volgens Nilssen, die de muziek schreef voor dit Supersonic Orchestra, is ritme het centrum van het universum. Geïnspireerd door Ornette Coleman en Fela Kuti ziet hij ‘zijn orkest’ als een mand eieren. Het is een verzameling combo’s waarbij de verrassing de uiteindelijke motivator is. Die verrassing was er ook voor de bezoekers. Momenten van ogenschijnlijke kakofonische chaos waar alle orkestleden aan deelnamen gingen vloeiend over naar bijvoorbeeld een ingetogen duet van trompet en bassist. Een stevig statement om ook met dit concert de dag te starten.

Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra
Ben Wendel | Shai Maestro | Michael Mayo

SPIRITUEEL
Het vraagt lef om dan te vervolgen met een trio. Drie muzikanten die wel met elkaar hebben gespeeld, maar nog niet als trio. Op het album High Heart van Ben Wendel spelen naast anderen Shai Maestro en Michael Mayo mee.
Chemie tussen de trioleden was er zeker. “Het is als spelen in de zandbak, waarbij alle kinderen het speelgoed delen.” Ofschoon piano, tenorsaxofoon en stem qua instrument niet echt op elkaar lijken, smolten de drie muzikanten qua geluid helemaal samen. Het werd bijna een meditatief samenzijn waarbij het publiek in gedachten wegzweefde en tijdsbesef verdween. Voor een overwegend staand publiek was dat misschien wel een klein minpuntje. Maar er zijn geen bezoekers omgevallen, dus experiment geslaagd!

Shai Maestro
NABOU verving Tumi Mogorosi

BESCHEIDEN
De Zuidafrikaanse drummer Tumi Mogorosi moest verstek laten gaan in verband met visumproblemen. Tromboniste Nabou Claerhout was geen tweede keus, want ze stond op het verlanglijstje van MondriaanJazz. Nabou meldde bescheiden dat ze het spijtig vond dat een andere muzikant niet kon komen, maar dat ze dolblij was met dit podium. De Vlaamse trombonist die studeerde op Codarts (Rotterdam) en een deel van haar masterstudies volgde aan The Royal Academy of Music (Londen) en zo ook in het Nationaal Jeugd Jazz Orkest terecht kwam, maakt al enige tijd furore met haar groep N∆BOU, maar ook met haar trombone-ensemble. Ze verdient met haar spannende composities en spel echt een breder podium. In Den Haag wist ze te imponeren met haar fraaie spel en eigen geluid plus haar inmiddels hechte kwartet. Haar in 2021 uitgebrachte album You Know verkocht ze na afloop voor een prijs die de mensen ervoor wilden betalen.

Nabou Claerhout
Avishai Cohen glorieuze afsluiter
Avishai Cohen Quartet

LEST BEST
Trompettist Avishai Cohen is inmiddels populairder dan zijn naamgenoot. Deze zomer speelde hij ook op North Sea Jazz, maar hij vliegt de hele wereld over om te spelen. Natuurlijk wilde hij graag op Mondriaan Jazz spelen en niet alleen vanwege de goede band met Mike Bindraban. Hij speelde zijn suite Naked Truth zoals hij niet eerder speelde. Samen met zijn ijzersterke kwartet met vrienden en zielsverwanten. Hij eindigde met de proclamatie van het gedicht Departure, van de beroemde Israëlische dichteres Zelda, waarna een uitbundige toegift volgde.

Avishai Cohen

DEPARTURE
Zelda Schneurson Mishkovsky
vertaald uit Hebreeuws door Sharon Mohar en Avishai Cohen

It is necessary to begin the
departure from the splendour
of the skies and the colours
of earth, to stand alone and
face the silence of death, to
part from curiosity, part from
words, all the words that I’ve
read and heard.

And from water, that I’ve
seen and haven’t seen. To die
without seeing the ocean.

Part from the air of the night
and part from the air of the
morning.

Part from weeds, part from a
fruit tree and from a barren
tree, from the lesser light and
from the stars.

Abandon the sight of a flying
bird, part from the sight of
a beast or an insect, part from
my friends and comrades, part
from the dampest of excitement
and from fear of the obscure
madness.

Part from the Shabbat, from the
sweetness of the seventh day.

Part from all work and art, from
rituals, from rain and from all
that is pleasing to the eye.

It is necessary to part from
Knowing-Good-And-Evil of
this world since other terms
of good and evil are there.

Part from what happened, from
the deep sleep and from the
dream.

Part from shame, from the fear
of death, from guilt, from curse,
from exhaustion.

Part from reflections about life,
from reflections about human
nature, from reflections about
the nature of the universe.

Part from reflections about
the difference between myself
and the other, from reflections
about identity, from reflections
about my inner nature, from
reflections about how little
I know about myself and about
all that is around me, part from
the sensation of the soul facing
the high mountains, part from
the need of food, from anxiety,
from the ridicule.

Part from the clouds, from
all that is changing, from the
undefined, from fire, from
stones and from wisdom.

From the physical movement
and from the inner movement.
From love and from hate.
From music. And before the
end, to live with the fear of
their death, and the certainty
of my own.

MONDRIAAN JAZZ FESTIVAL
MJAZZ

Paard, Den Haag (NL)
7 en 8 oktober 2022
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer

V R I J D A G

CHELSEA CARMICHAEL GROUP
Chelsea Carmichael – tenorsaxofoon
Miyake Chashi – contrabas
Nikos Ziarkas – gitaar
Sam Jones – drums

FIEH
Sofie Tollefsbøl – zang
Andreas Rukan – basgitaar
Ola Øverby – drums
Jørgen Kasbo – gitaar
Bard Kristian Kyllland – toetsen

Z A T E R D A G

GARD NILSSEN’S SUPERSONIC ORCHESTRA
Petter Eldh – contrabas
Ole Morten Vågan – contrabas
Ingebrigt Håker Flaten – contrabas
Eirik Hegdal – saxofoon
Per ”Texas” Johansson – saxofoon
Kjetil Møster – saxofoon
Mette Rasmussen – saxofoon
Maciej Obara – saxofoon
André Roligheten –  saxofoon
Signe Emmeluth Krunderup – saxofoon
Thomas Johansson – trompet
Goran Kajfes – trompet
Erik Johannessen –  trombone
Guro Kvåle – trombone
Håkon Mjåset Johansen – drums
Hans Hulbækmo – drums
Gard Nilssen – drums

BEN WENDEL X SHAI MAESTRO X MICHAEL MAYO
Ben Wendel – tenorsaxofoon
Shai Maestro – piano
Michael Mayo – zang

N∆BOU
Nabou Claerhout – trombone
Roeland Celis – elektrische gitaar
Trui Amerlinck – contrabas
Mathias Vercammen – drums

AVISHAI COHEN QUARTET
Avishai Cohen – trompet
Barak Mori – contrabas
Yonathan Avishai – piano
Ziv Ravitz – drums