Eigenzinnige Mary Halvorson met verwonderende suite
De concertagenda van het Rotterdamse LantarenVenster was de afgelopen week behoorlijk gevuld met topnamen als José James (op de locatie Annabel), gitarist John Scofield met zijn kwartet, Gerald Clayton met topmuzikanten en op zaterdag speelde Mary Halvorson.
Twee grote maar onvergelijkbare jazzgitaristen met allure in één week dus.
Mary Halvorson bracht in 2022 maar liefst twee albums tegelijk via háár nieuwe maar al bijna zestig jaar oude label Nonesuch Records op de markt. Twee fraaie projecten met bloemvolle namen. Op Belladonna speelt ze met The Mivos Quartet en op Amaryllis leidt ze haar gloednieuwe sextet. Met die laatste twee deed ze Amsterdam en Rotterdam aan om vervolgens in een drukke agenda verder door Europa te springen.
SHORTER
Wij waren op zaterdagavond in LantarenVenster, waar zonder enige aankondiging Nightshift met een mooie hoekige vibe in de hoogste versnelling het ijs bij het Rotterdamse publiek deed smelten. Met het melancholieke Lady Day bracht de groep aansluitend een eerbetoon aan Wayne Shorter. Daarin een mooie dromerige solo van Halvorson en een sterretjes van de hemel spelende Brennan op vibrafoon, gevoelvol aangevuld door de rest van het top-ensemble. Halvorson arrangeerde het nummer voor haar groep in 2022. Het is van haar favoriete Shorter-album The Soothsayer, dat in 1965 werd opgenomen, maar pas in 1979 werd uitgebracht.
Adam O’Farrill
AMARYLLIS
Na een kort stil moment zette contrabassist Dunston het titelnummer Amaryllis in en deze hield met drummer Fujiwara het tempo er goed in. Ondertussen was er veel ruimte voor trompettist O’Farrill die van de gitariste fraai tegenspel kreeg met subtiel gebruik van electronica.
Mary Halvorson kwam al in vele gedaantes aan ons voorbij, maar altijd in een klein gezelschap. We zagen haar al een paar keer als onderdeel van het Tom Rainy Trio, maar ook het Anthony Braxton Diamond Curtain Wall Trio of met Jason Moran en Ron Miles. Ook als leider van een sextet met een wat andere rol was er een onvoorspelbaar pad voor haar weggelegd. Mary Halvorson blijft verwonderen!
PREMIÈRE
Van de zesdelige suite volgden meer stukken waarvan het verbluffende Side Effect uiteindelijk het concert definitief afsloot. Het nieuwe onlangs geschreven The Gate ging in Rotterdam daar als première aan vooraf. Met subtiel en enigszins vervreemdend gitaarwerk startte Halvorson alleen met fijngevoelig gebruik van een loopstation. Het nummer dat begon met een caleidoscopisch spectrum van stuiterende gitaarklanken en langzaam uitgroeide tot een melodische structuur eindigde als een uitdovende kaars met sereen repetitief getokkel. Er was veel spannende muziek in Rotterdam te horen deze avond. Bloedstollende improvisaties van alle muzikanten gingen hand in hand met intrigerend samenspel en leverden een eloquent hoorspel op, waarvan je blij mocht zijn het meegemaakt te hebben.
Amaryllis meanderend tussen melodieus en verwonderend
MARY HALVORSON AMARYLLIS
Mary Halvorson – gitaar
Adam O’Farrill – trompet
Jacob Garchik – trombone
Patricia Brennan – vibrafoon
Nick Dunston – contrabas
Tomas Fujiwara – drums
LantarenVenster, Rotterdam (NL)
11 maart 2023
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer
TOUR MARY HALVORSON
10 maart 2023 Bimhuis – Amsterdam (NL)
11 maart 2023 LantarenVenster – Rotterdam (NL)
12 maart 2023 Auditorium Claudio Monteverdi – Mantova (It) ***Amaryllis and Belladonna
13 maart 2023 Teatro Metastasio – Prato (IT) ***Belladonna only
14 maart 2023 Klub CD – Ljubljana (SLOV)
15 maart 2023 Theater Rüsselsheim – Rüsselsheim (DU)
16 maart 2023 Nasjonal Jazzscene – Oslo (NO)
17 maart 2023 Sardinen USF Verftet – Bergen (NO)
18 maart 2023 Porgy & Bess – Wenen (O)
20 maart 2023 Validi Karkia – Pori (FR)
22 maart 2023 Le Petit Faucheux – Tours (FR)
24 maart 2023 Jazzclub Unterfahrt – München (DU)
25 maart 2023 Alter Schlachthof – Wels (O)
31 maart 2023 Big Ears Festival – Knoxville (Tennessee) ***Amaryllis and Belladonna