Linda Fredriksson kleurt Black Friday
Uitgesproken op het uit de Verenigde Staten overgewaaide Black Friday speelde Linda Fredriksson met haar Juniper in het Tilburgse Paradox. De tickets waren niet in de aanbieding! Wanneer het om jazz gaat zijn er veel goede dingen overgewaaid uit Amerika. Maar die voortwoekerende Black Friday Disease hangt ons inmiddels behoorlijk de keel uit. In het Tilburgse Paradox maakte een aangename noordelijke wind uit Finland van saxofonist Linda Fredriksson en haar bandleden veel goed.
YENISEI 2022
In juli 2022 hoorden we Linda Fredriksson ‘Juniper’ in de Yenisei op North Sea Jazz voor het eerst. We waren toen geprikkeld door de lovende reacties op het eerste album dat vooral gewag maakte van een ingetogen sound. Het geluid van de zeven songs was tot stand gekomen door onder andere thuisdemo’s en opnamen vanuit woningen en zomerhuisjes met soms zelfs een mobiele telefoon. Live op het podium klonk de muziek onvervalst, onopgemaakt en bijzonder origineel, waarbij Fredriksson in het opvallende rose speelpak blazend op de bariton- en altsaxofoon onze volle sympathie kreeg.
Linda Fredriksson JUNIPER
VOOR OMA TEPA
En nu is ze terug in Nederland in een speelpak met zebramotief voor concerten in Tilburg, Amsterdam en Rotterdam.
Met een mooi harmonieus, tikkeltje melancholiek liedje opende het concert. Het heette Kristallipallo, Fins voor kristallen bol. Fredriksson speelde altsax en Prättälä, die zich omringd weet door allerlei toetsen en modules, excelleert smaakvol op de Fender Rhodes.
Wanneer Saastamoinen zijn contrabas zingend laat galmen bij Nana – Tepalle heeft Fredriksson met de bariton inmiddels aangesloten bij de lagere registers. De toetsenist heeft vrij spel om kleurrijk met de Moog de wondere wereld van Juniper in te vullen terwijl alles explosief en rauw ontwikkelde tot bombastisch kaliber. Drummer Louhivuori vuurde de groep aan en bracht ze ook weer samen tot rust. De overgang van woest en overstuurd geluid naar transparant en verstild was bijna betoverend. De chaos werd ontrafeld tot een ontroerend en verfijnd strelend slotakkoord. Geschreven voor oma.
KRAKENDE TAK
Er zijn veel persoonlijke liedjes met een leuke twist. De Pinetree Song gaat over krakend hout of eigenlijk de zoektocht naar het gedroomde geluid daarvan. Het geluid daarvan werd uiteindelijk gevonden in een gebied in de buurt van Helsinki waar veel rottend hout riep om mee te mogen doen. De bijdrage van het stuk hout werd opgenomen met een iPhone. Een mooi akoestisch stuk met de toetsenist achter de vleugel. En als we dan toch in het bos zijn: het spannende Transit in the Softest Forest, Walking, Sad, No MoreSad, Leaving rockte het publiek naar de break toe.
COVER
En dan was er ook één cover: het dromerige Winter Astral van de Canadese singer-songwriter Beverly Glenn-Copeland. Hoorbaar geraakt bedankte Fredriksson de goede en mooie queer- en transgendermensen voor hun bestaan en liefde en voor de verkregen ruimte in moeilijke tijden. In Neon Light (And the Sky Was Trans) ging het van feeëriek en glad over naar een ongepolijste schreeuw voor ruimte. Het nummer dat op het album ook gezongen wordt gaat over ‘gewoon zijn in plaats van iets te proberen’. Lempilauluni; mijn favoriete liedje, aldus de sympathieke bandleider. Met het stoere Juniper werd deze niet te vergeten avond afgesloten.
LINDA FREDRIKSSON ‘JUNIPER’
Linda Fredriksson – alt- en baritonsaxofoon
Tuomo Prättälä – piano, Rhodes, Moog, elektronica
Mikael Saastamoinen – contrabas
Olavi Louhivuori – drums
Paradox Tilburg (NL)
24 november 2023
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer