Edisons met Oeuvreprijs voor Benjamin Herman
Uitreiking Edisons Jazz en Klassiek 2024
Op maandagavond 7 oktober 2024 werden de Edisons Jazz en Klassiek uitgereikt. Dit jaarlijkse evenement, dat begon in 1960 onder de naam Grand Gala du Disque, vond voor het derde jaar op rij plaats in het AFAS Theater in Leusden. Eerder dit jaar, in maart, werden de Edisons Pop al uitgereikt tijdens een soortgelijke bijeenkomst.
GESCHIEDENIS VAN DE EDISON MUZIEKPRIJS
De Edison muziekprijs, geïnspireerd door de Amerikaanse Grammy Awards die in 1959 voor het eerst werden uitgereikt, kent een lange geschiedenis. Door de jaren heen is de formule meerdere keren aangepast. Het allereerste gala duurde maar liefst zeven uur en telde ongeveer 50 optredens, waarvan er vijf een Edison in ontvangst namen. Dit gala, inclusief het traditionele Platenbal, was destijds een groot spektakel, maar bracht ook hoge kosten met zich mee.
HOGE KOSTEN
Die financiële lasten waren zo groot dat tussen 1974 en 1976 geen Edisons werden uitgereikt. Vanaf 1977 werd de traditie echter weer voortgezet, met toen voor het eerst twee aparte vakjury’s voor de categorieën Klassiek en Populair. In 1983 werd de Edison Stichting opgericht, met als doel de promotie van beeld- en geluidsdragers te stimuleren en evenementen in deze sector te organiseren. Een jaar later, in 1984, keerde de Edison-uitzending terug op televisie onder de naam Edison Gala.
Archief Eddy Westveer
DRIE CATEGORIEËN
In 1998 werden de Edison Awards opgesplitst in drie categorieën: Pop, Klassiek en Jazz (toen nog Jazz/Wereld genoemd). Deze awards werden op verschillende locaties uitgereikt, waarbij de Jazz/World Edisons in de Frits Philips Concertzaal werden uitgereikt. Hier kwamen regelmatig internationale prijswinnaars op het podium; we herinneren ons Christian Scott, Dee Dee Bridgewater, Marcus Miller en Kurt Elling, samen met het Metropole Orkest.
AFAS THEATER LEUSDEN
Sinds 2022 is er een vijfjarige samenwerking aangegaan met AFAS Software, waardoor de jaarlijkse uitreikingen nu plaatsvinden in het AFAS Theater in Leusden. De nadruk ligt tegenwoordig op de bekendmaking van de oeuvre- en publieksprijs, samen met de uitreiking van nationale prijzen tijdens een groot diner met optredens en interviews. Journaalpresentator Winfried Baijens praatte de avond aan elkaar. In de hoedanigheid van schrijver en dichter kondigde Bauke Vermaas op haar eigen ludieke wijze de prijswinnaars aan. Na afloop is er een backstage-afterparty, waar winnaars nog een keer in het zonnetje worden gezet met korte muzikale optredens.
BENJAMIN HERMAN WINT EDISON JAZZ OEUVREPRIJS
Benjamin Herman, de altsaxofonist, componist en bandleider, is dit jaar bekroond met de prestigieuze Edison Jazz Oeuvreprijs. Herman is al jaren een niet weg te denken icoon in de Nederlandse jazzscene en heeft zijn sporen ruimschoots verdiend met een indrukwekkend oeuvre van maar liefst 50 albums. Hij kreeg de prijs uit handen van juryvoorzitter Angelique Houtveen. Zijn veelzijdigheid is ongekend; hij experimenteert met een breed scala aan muziekstijlen, waaronder hardbop, avant-garde, cool jazz, surf, impro, afrobeat, latin, filmmuziek en zelfs punkjazz.
Naast zijn solo-werk is Herman betrokken bij tal van projecten zoals Bughouse, The Itch, Project S, Nostalgia Blitz, Collected Ballads, When Will The Blues Leave, True Love’s Flame en natuurlijk het populaire New Cool Collective. Zijn vermogen om telkens nieuwe muzikale grenzen te verkennen en met verschillende stijlen te spelen, maakt hem een unieke kracht binnen de muziekwereld.
Benjamin Herman is niet alleen een muzikaal genie, maar ook een stijlvol figuur, altijd goedgekleed en met een grote liefde voor Japan. Hij staat bekend als sympathiek en benaderbaar, en is een inspiratiebron voor veel jonge muzikanten. Door zijn flexibiliteit en voortdurende vernieuwing blijft hij een belangrijk voorbeeld voor velen in de scene. Met de Edison Jazz Oeuvreprijs wordt zijn indrukwekkende carrière op passende wijze geëerd, en benadrukt het de blijvende impact die hij heeft op de jazz en daarbuiten.
De Oeuvreprijs Jazzwinnaar, die later door Winfried Baijens aan de tand werd gevoeld, noemde het “fijn dat gezien wordt hoeveel tijd en moeite er in zo’n carrière gaat zitten en het een eer te vinden om door collega’s zo geprezen te worden”.
Na afloop van het interview stond voor Herman nog een verrassing klaar: een optreden van Marta Arpini op gitaar met drummer Jimmi Hueting en bassist Thomas Pol. “En ik mag niet meedoen?”, zei de saxofonist. “Maar je hebt helemaal geen instrument bij je”, antwoordde Baijens. “Misschien de kazoo dan?”, probeerde Herman nog. Uiteindelijk bleef het voor hem toch bij tevreden toekijken hoe het trio voor hem speelde.
Het verrassingsconcertje voor Benjamin Herman
PUBLIEKSPRIJS EDISON JAZZ
Het was een spannend moment voor de finalisten Cantorias, The Preacher Men en Dennis van Aarssen, want de winnaar van de Edison Publieksprijs was tot op het laatste moment een verrassing. NPO Radio 5-dj Daniël Dekker maakte bekend dat crooner Dennis van Aarssen de prijs won voor zijn album Just Call It Love. Van Aarssen, net terug uit Londen waar hij een uitverkochte show speelde, is zelfs al teruggevraagd voor het volgende voorjaar. Dekker voegde eraan toe dat Just Call It Love nu ook op een lijst staat waar het Amerikaanse publiek op kan stemmen voor een Grammy Award.
De Nederlandse crooner was niet de eerste in dit genre met een Publieksprijs; tien jaar eerder was Kurt Elling al eens de eer te beurt gevallen.
Van Aarssen werkte aan het album met Jeff Franzel, die eerder met Frank Sinatra en Mel Tormé speelde. Franzel ziet Van Aarssen als een nieuwe grote jazzstem. Op de vraag naar het geheim achter zijn tweede Edison zei Van Aarssen: “Liefde. Daar draait alles om, ook dit album en de samenwerking met Jeff en Maria Christensen, met wie we alle nummers schreven.”
“Dit is pas het begin”, vervolgde hij.
BIJVANGST KLASSIEK
Wie als jazzcat naar de uitreiking van de oudste muziekprijs van Nederland gaat, kan niet wegkijken van de categorie klassiek. Zie het maar als een smakelijke bijvangst. We noemen even de Oeuvreprijs voor de 70-jarige Nederlandse pianist Ronald van Brautigam en zijn droogkomische jaargenoot Herman Finkers met een Publiekspijs. Die laatste niet als cabaretier maar als levende klassieke componist van de Sint Jorismis, uitgevoerd door Cappella Amsterdam en Holland Baroque o.l.v. Daniel Reuss.
CHARLES LLOYD
Nadat het diner in stijl was afgesloten, was het tijd voor de laatste Edison-uitreikingen. De sfeer was ontspannen, niemand miste de fysieke aanwezigheid van Gretchen Parlato en Lionel Loueke of Charles Lloyd, wiens prijzen al eerder bekend waren. Met een glas in de hand, omringd door zachte verlichting begaven we ons naar de Theaterzaal, die was omgetoverd tot een intieme nachtclub. Het warme, gedimde licht scheen over elegante tafels met feestelijke drankjes, terwijl op de achtergrond het geroezemoes van gesprekken de ruimte vulde.
CANTORIAS
Toen we binnenkwamen, betrad het sprankelende ensemble Cantorias het podium. De zangeressen Lilian Vieira, Nina Rompa, Anna Serierse en Femke Smit zorgden met de overige musici voor een traktatie van smaakvolle close harmony. De muziek vulde de zaal als een fluwelen deken, terwijl de gasten ontspannen genoten van de sfeervolle ambiance.
LOVE IS IN THE AIR
Alistair Payne, winnaar van de Edison Jazz Nieuwkomer, stond stralend op het podium met zijn trompet, samen met zijn geliefde, drummer Sun-Mi Hong. De energie in de zaal werd opgewekt, en het was het soort avond waar je je glas wilde heffen, zoals Payne al lachend suggereerde. De wisselingen van artiesten op het podium verliepen vlot, bijna onmerkbaar, alsof de nacht door de muziek werd geleid.
ADEMEN IN MUZIEK
Tineke Postma bracht met haar kwartet een ontspannen jazzvibe. Met Marc van Roon op piano, Omer Govreen op bas en Tristan Renfrow op drums, speelden van hun album Aria. De muziek vloeide door de ruimte, alsof elke noot speciaal voor het feestelijke gezelschap was bedoeld.
Toen Dennis van Aarssen achter de microfoon stapte, begeleid door Jeff Franzel op piano en Richard Frijters op contrabas, liet hij de avond nog verder opbloeien. Zijn ontspannen charme en tijdloze stem vulden de zaal, terwijl gasten glimlachend een slok van hun champagne namen. En als kers op de taart, bracht Oeuvreprijswinnaar Benjamin Herman met zijn jonge collega-altisten Sean Payne en Miguel Valente een ode aan Piet Noordijk. De blazers, begeleid door pianist Francesca Tandoi, contrabassist Matheus Nicolaiewsky en drummer Sander Smeets, brachten een lichte opwinding in de zaal. Het was aan het opzwepende Zuco 103 met Lilian Vieira om de avond feestelijk af te sluiten. Terwijl de laatste drankjes en hapjes werden rondgebracht ging de avond langzaam over in de nacht.
UITREIKINGEN EDISONS
JAZZ en KLASSIEK 2024
AFAS Theater
Leusden (NL)
7 oktober 2024
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer
WINNAARS EDISON JAZZ 2024
NATIONAAL
Tineke Postma – Aria
INTERNATIONAAL
Charles Lloyd – The Sky Will Still Be There Tomorrow
VOCAAL NATIONAAL
Cantorias – Cantorias
VOCAAL INTERNATIONAAL
Gretchen Parlato, Lionel Loueke – Lean In
GLOBAL
Zuco 103 – Telenova
NIEUWKOMER
Alistair Payne – REFLEX: Live at Bimhuis
EDISON JAZZ PUBLIEKSPRIJS powered by Jazzism
Dennis van Aarssen & Jeff Franzel – Just Call It Love
EDISON JAZZ OEUVREPRIJS
Benjamin Herman