Vette grooves en virtuoos spel bij het Avishai Darash Quartet
De in Amsterdam woonachtige pianist Avishai Darash is een bevlogen mens. De titel van zijn laatste album Between Hope and Despair slaat op recente gebeurtenissen op het wereldtoneel, waarbij vooral die in zijn moederland Israël een belangrijke rol spelen. Om de avond niet meteen al te zwaar te maken zei hij in een volgepakt Bimhuis te hopen dat na het concert vooral de hoop zou overheersen.
Darash trad aan met zijn kwartet met trompettist Antonio Moreno Glazkov, bassist Jeroen Vierdag en drummer Tuur Moens, die Yoràn Vroom verving. De muziek van het laatste album stond centraal, maar er werden ook stukken gespeeld die Darash schreef voor het Marmoucha Orchestra, die naadloos in het programma bleken te passen.
ENERGIEK
Het kwartet gaat energiek van start met Supernova. Nadat de trompet met enkele fluweelzachte maten het nummer heeft geopend zetten bas en drums een stevige groove in. Het verfijnde pianospel gaat helaas wat in het vette, funky basgeluid ten onder. Ook in het tweede nummer overheerst de beat. Moens blijkt een stevige drummer. Hierdoor klinkt het begin wat vlak. Daarna komt er meer evenwicht in het spel.
Het verfijnde pianospel van Avishai Darash
De composities die oorspronkelijk voor orkest geschreven waren, zijn inhoudelijk interessanter. Er zijn meer Oosterse invloeden hoorbaar. Langzaam wordt de dynamiek opgebouwd tot het kwartet op volle kruissnelheid ligt. Vervolgens komt het accent weer te liggen op het laatste album. Vierdag speelt een indrukwekkend, Latijns-Amerikaans aandoend basintro op The Old Days, dat over het jaar ging dat Darash in New York woonde. De trompetmelodie is bijzonder fraai.
Glazkov op trompet en elektronica
STRAK SAMENSPEL
Darash’ composities boeien door de verhalende structuur en de mooie thema’s. Het samenspel is ongelooflijk strak. Het duo-gedeelte op toegift The Seventh van drums en trompet is bijvoorbeeld een waar spektakelstuk. Veel indruk maken Bastrika en Midnight Express. Bastrika is ontleend aan een ademtechniek uit de yoga, vertelde Darash. Op deze nummers komt alles samen wat de muziek zo sterk maakt: ze zijn zowel melodisch als ritmisch aantrekkelijk en bevatten sterke thema’s.
Ook individueel valt er veel te genieten. Darash speelt souverein met ritmische, watervlugge, virtuoze improvisaties. Glazkov trekt minstens zo veel aandacht met gevarieerde solo’s. Bovendien zorgt hij voor subtiele details en voegt regelmatig kleur en galm toe met behulp van elektronica. De baslijnen van Vierdag zijn melodieus en elastisch. Moens zorgt vooral voor een solide basis met messcherp spel. De invaller krijgt daarvoor van Darash terecht een compliment.
DROOM
Ondanks de hoge inzet van de boodschap van het laatste album wist de muziek echter weinig te raken. Daarvoor bleef het spel te veel aan de oppervlakte. De kracht van het kwartet lag vooral in de dynamiek. Dat leverde een zeer onderhoudend, bij vlagen opwindend concert op. Avishai Darash maakte met dit optreden in het Bimhuis naar eigen zeggen een droom waar. Samen met zijn innemende, geestige commentaar wist hij deze avond waarschijnlijk veel nieuwe fans aan zich te binden.
AVISHAI DARASH QUARTET
Avishai Darash – piano
Antonio Moreno Glazkov – trompet, elektronica
Jeroen Vierdag – basgitaar
Tuur Moens – drums
Bimhuis Amsterdam (NL)
9 januari 2025
Tekst: Mathijs van den Berg
Fotografie: Filip Mertens