Balans tussen barokke kamermuziek en abstracte electronica
Pianist Christian Wallumrød (48) wordt in zijn geboorteland Noorwegen gezien als één van de prominente componisten van zijn generatie. Met zijn sextet brengt hij nieuwe muziekstukken waarin ter plekke bestaande stukken worden versleuteld. In de mooi langzaam voortslepende stukken worden zowel de klanken als de stiltes bedachtzaam gepresenteerd. In Paradox speelt het ensemble twee sets.
GECONCENTREERDE IMPROVISATIE
Het rode achterdoek is van het podium weggeschoven zodat het geluid zo helder mogelijk en met de minst mogelijke akoestische demping de concertruimte in golft. Iedere nuance is onderdeel van de geconcentreerde improvisatie. En de hele instrumentatie van piano, harmonium, tenorsax, blokfluit, trompet, cello, drums en vibrafoon wordt met subtiele electronica verfijnd en vervormd. En regelmatig gebeurt het zelfs dat niet meer hoorbaar of zichtbaar is wie voor welk geluid verantwoordelijk is. De muziekinstrumenten fuseren samen tot een gezamenlijk muziekstuk.
MINDER IS MEER
Noorse volksmuziek verdwijnt in barokke kamermuziek en keert dan weer terug in de gedaante van minimal music. Ondanks de inzet van die electronica heeft de muziek een sterk akoestisch karakter en beschaafd geluidsniveau. Minder is meer lijkt het motto. In deze muziek valt veel te ontdekken zonder ook maar één saai moment. Je kunt je makkelijk mee laten voeren met de helende en vloeiende soundscapes. Vergelijkingen met The Necks dwingen zich aan je op. En dat wordt door Wallumrød zelf als een compliment gezien, want hij is een liefhebber van de muziek van deze Australische cultgroep.
BUITENKANSJE
Overigens is het een buitenkansje om het Christian Wallumrød Ensemble in Nederland aan het werk te zien, want zo vaak spelen ze niet in Nederland. Ze speelden al eerder in Tilburg en dit concert in Paradox was ook exclusief voor Nederland.
Paradox Tilburg (NL), 17 mei 2019
Tekst en fotografie: Ella en Eddy Westveer