Joris Posthumus Group – Jinsei

Joris Posthumus Group – Jinsei

Altsaxofonist Joris Posthumus maakte in 2016 indruk met Tokyo’s Bad Boys, een album dat hem niet alleen optredens in Japan en Nederland opleverde, maar ook een plaats op het prestigieuze North Sea Jazz Festival. Twee jaar later keerde hij terug naar Japan voor een tournee met zowel oude als nieuwe muzikanten, een ervaring die zijn artistieke visie verder vormde en hem de ruimte gaf om met nieuw materiaal te experimenteren.

Het resultaat van deze groei is Jinsei, zijn tweede album dat in 2020 werd opgenomen in Nagoya, Japan. De titel – Japans voor ‘menselijk leven’ – is meer dan een mooie vertaling. Het vat de essentie van de muziek perfect samen: een diep gelaagd, dynamisch werk dat persoonlijke ervaringen en universele thema’s onderzoekt. Waar Tokyo’s Bad Boys nog vooral werd gedreven door rauwe energie, voegt Jinsei een rijkere emotionele textuur en complexe muzikale structuur toe, zonder de urgentie en intensiteit van zijn voorganger te verliezen.

JINSEI_003
Wie het plaatje uit de smaakvolle verpakking wipt, ontdekt een verborgen boodschap over het nummer Silent Warrior.

Met negen tracks, waarvan acht eigen composities, neemt Posthumus en zijn Japanse musici de luisteraar mee op een avontuurlijke reis door krachtige blazersarrangementen, vloeiende melodieën en overrompelende harmonieën. De opener “Papilio Dance for Issei” springt eruit met een filmische intensiteit die direct de toon zet voor de rest van het album. Het afsluitende “Ravi’s Blues” biedt een contrasterend slotakkoord, waarbij melodische warmte en gevoelsvolle diepgang hand in hand gaan.

Bijgestaan door topmuzikanten als Yuki Hirate op trompet en flugelhorn, creëert Posthumus een muzikaal landschap dat even subtiel als krachtig is. Hun samenspel vormt het kloppende hart van Jinsei, waarin Japanse invloeden en jazztradities samensmelten. Ondanks dat het album vlak voor de pandemie werd opgenomen, straalt het een optimisme en hoop uit die de tijdsgeest lijkt te trotseren.

JORIS POSTHUMUS GROUP
Joris Posthumus – alt- en sporaansaxofoon
Yuki Nakae – tenorsaxofoon