Margriet Sjoerdsma & Odelion Orchestra – Northern Lights
Margriet Sjoerdsma & Odelion Orchestra
Northern Lights
Wie Margriet Sjoerdsma zegt, denkt wellicht aan Eva Cassidy, de op 33-jarige leeftijd overleden Amerikaanse zangeres die pas na haar dood bekend werd.
Sjoerdsma bracht een persoonlijke ode aan Cassidy. Haar tour met o.a. broer Dan Cassidy op viool trok succesvol langs vele podia als Paradiso, Concertgebouw en North Sea Jazz Festival.
In 2017 dook ze opnieuw de studio in met twaalf zelfgeschreven nummers. Daarvoor had ze zich drie maanden teruggetrokken en dook onder in een huisje diep in het stille Zweden; daar ontstonden de liedjes voor die plaat. Het werden de songs van Odelien. En Odelien was de naam van het huisje en dat spreek je uit (op zijn Engels) als Odelion.
NORTHERN LIGHTS
Odelien werd Odelion. Odelion werd Odelion Orchestra en dat werd het projekt Northern Lights. De titel is een ode aan het mystieke licht dat een fenomeen is in de Scandinavische natuur.
Margriet Sjoerdsma wilde altijd al een album maken met pianist Jeroen van Vliet. En ze wilde diepe koperblazers op het album en drie strijkers. En zo werd het Odelion Orchestra gevuld met het Westside String Trio met viool, altviool en cello. De kopergroep met hoorn, trombone en bastrombone zorgen voor een evenwichtig geluid en voldoende baslijnen. Sjoerdsma typeert het album zelf als een songcyclus van folk, jazz en pop, dat in een kamermuziekjasje is gehesen.
Voor Northern Lights werden zes songs van het album Odelion opnieuw gearrangeerd en er werden zes nieuwe songs geschreven.
Het album opent rustig met piano en zang op het nummer van Jeroen van Vliet en Fay Lovsky The Poet. Het eindigt met de plechtige muziek van Einzelhymne (Louk Boudesteijn) en geheel passend bij het huidige tijdsbeeld gaat het over een jongeman die elke dag naar een oude man achter het raam zwaait.
Tussen openings- en slotnummer zitten nog tien andere juweeltjes die qua muzikale beleving laveren tussen dramatisch (Two Grown Ups), opzwepend (Won’t Be Coming Home), spannend, verwachtingsvol (I Wish) en meer, maar in die ieder geval stuk voor stuk avontuurlijk en uitdagend klinken. De teksten zijn uit het leven gegrepen en doen er zeker toe! Met songs over vergeven (Forgiveness), hypotheken (Enslaved To The Grave) en de kunst van het leven.
WAARSCHUWING
Margriet Sjoerdsma wil het publiek uitdagen om het luisteren in ere te herstellen, als was het een ritueel. De aandachtige luisteraar wordt bij deze gewaarschuwd voor de combinatie van muziek en tekst: dit album kan behoorlijk binnen komen!
Eddy Westveer
ODELION ORCHESTRA
Margriet Sjoerdsma – zang, composities
Jeroen van Vliet – piano
Westside String Trio
Vera van der Bie – viool
Isabella Petersen – altviool
Annie Tångberg – cello
Louk Boudesteijn – trombone
Pablo Martínez – bastrombone
Romain Bly – hoorn
MIX EN MASTER
Frans de Rond
LABEL
ZenneZ Records
RELEASE
5 juni 2020
FOTOGRAFIE
Karen van Gilst
ARTWORK
Alicia Martin Lopez
TEKST- EN REGIEADVIEZEN
Diederik van Vleuten
TRACKLIST
1. The Poet | J.van Vliet/F. Lovsky
2. Son Sit Down | M. Sjoerdsma
3. Getting Stuck On What Could Be | M. Sjoerdsma
4. Enslaved to the Grave | M. Sjoerdsma
5. I Wish I Would Dare to Say It Anyway | M. Sjoerdsma
6. Forgiveness | M. Sjoerdsma
7. Two Grown Ups | M. Sjoerdsma
8. Won’t Be Coming Home | M. Sjoerdsma, L. Boudesteijn
9. Blue Eyed Boy | M.Sjoerdsma, A. Storm
10. Lying Hearts That Lie Awake At Night | M. Sjoerdsma
11. Brambles & Thorns | M. Sjoerdsma
12. Einzelhymne | L. Boudesteijn, M. Sjoerdsma
Uit Forgiveness: “I can’t heal the heart that longs to stay broken, but doesn’t know it. That’s been cut open by too many words unspoken. It was left with expectations and their disappointments.”