Bassist Or Bareket opent releasetour tijdens Eurovisie songfestival
Op de avond dat de Nederlandse Duncan Laurence, gevolgd door 180 miljoen kijkers, in Israel het Eurovisie songfestival wint, betreedt een afvaardiging van Israëlische origine voor een select publiek het podium van de grote zaal van LantarenVenster. De in New York City gevestigde contrabassist Or Bareket heeft sinds 3 mei twee albums op zijn naam staan en hij heeft het Rotterdamse podium gekozen voor de opening van zijn releasetour van “33”. Een album van constant hoog niveau waarin muzikale verhalen uit o.a. Buenos Aires, Tel Aviv, Bagdad en Wenen elkaar afwisselen.
DRIELUIK
Het kwartet opent het concert met het drieluik Still Searching, Februari 1st en Reginia, nummers die, hoewel ze qua stijl sterk verschillen, compositorisch gezien veel gelijkenissen vertonen.
De vier brengen vervolgens het titelnummer 33 ten gehore, een compositie van Bareket en pianist Hershkovits, die met zijn impressionistische akkoorden de toon zet voor de zoektocht naar muzikale wortels en een eigen identiteit. Een intieme, nauwgezette muzikale uiteenzetting, stevig gefundeerd op het ingetogen spel van Bareket en Dor en verfijnd met de glasheldere klanken van Elnatan.
TROTS
De composities doen niet voor elkaar onder wat betreft complexiteit, maar de vier voelen elkaar feilloos aan en brengen de soms in hoog tempo uitgevoerde noten, zoals in Carmo Caprice, een compositie van de Braziliaanse bandoneonist Hamilton de Hollanda, met schijnbaar groot gemak tot een goed einde.
“Nu ik twee albums heb uitgebracht, heb ik meer repertoire om live uit te voeren,” geeft Or Bareket trots aan.
Na vijf nummers van het nieuwe album te hebben gespeeld brengt Bareket een stuk van zijn debuutalbum, OB1, genaamd Joaquin. Deze compositie biedt een grote afwisseling aan ritmes en melodieën en verraadt, net als de toegift, Patience, de invloed van Barekets voorgangers (bassisten) Avishai Cohen en Omer Avital. Met zijn tweede album heeft hij meer afstand genomen van deze inspiratiebronnen, maar daar heeft de gemiddelde bezoeker van dit concert waarschijnlijk geen boodschap aan.
UITGEWERKTE MIX
Bareket en zijn kwartet brengen een tot in de kleinste details uitgewerkte mix van ritmische jazz, funk, fusion en wereldmuziek. Een vrijwel onmogelijke opgave om stil bij te blijven zitten. Ideale muziek voor op een festival dus.
Na Rotterdam is Bareket deze maand nog te zien in Eupen, Parijs, München en Brussel.
LantarenVenster Rotterdam (NL), 18 mei 2019
Tekst: Robin Arends
Fotografie: Eddy Westveer