De Rob Franken Electrification wordt vervolgd
Op het podium van LantarenVenster staat de oudste Fender Rhodes elektrische piano van Nederland, en misschien ook wel het mooist klinkende exemplaar.
”Je moet er goed voor zorgen……en natuurlijk ook goed op spelen”, lichtte Karel Boehlee toe.
De Rotterdamse toetsenist Rob Franken was de eerste in Nederland die er op speelde en die met het swingende geluid ging experimenteren. Franken pionierde ook al snel met de synthesizer. Hij begon zijn professionele carrière bij het duo van Esther & Abi Ofarim, richtte de Rob Franken Organ-Ization op, speelde ruim tien jaar met Toots Thielemans, die zeer door hem was beïnvloed, ze maakten samen de filmmuziek voor Turks Fruit, hij zat in het orkest van Rogier van Otterloo, The Skymasters en hij deed aan honderden platensessies mee. Ook leidde hij de zogenaamde FuMu-sessies. Rob Franken overleed 7 december 1983 totaal onverwachts op 42-jarige leeftijd.
FUMU
FuMu wat staat voor functionele muziek, werd gemaakt als achtergrondmuziek voor warenhuizen. Deze commerciële muziek, ook wel muzak genoemd, had een enigszins negatieve connotatie. Maar de FuMu die Franken met zijn muzikanten maakte was eigenlijk veel te goed om muzak genoemd te worden. Ondanks dat die muziek altijd onder tijdsdruk moest worden opgenomen bleken er artistieke muzikale parels tussen te zitten. En op een onverwachts moment doken daar de oude opnames van op. En deze muziek werd onlangs uitgegeven op vinyl en met een Edison bekroond en zijn nu ook overgezet naar een handig drie cd’s tellend boxje.
FENDER RHODES
Op 14 september 2019 werd door Jazz International Rotterdam i.s.m. 678 records een informatieve muzikale avond georganiseerd om die Fender Rhodes, Rob Franken en zijn muziek in de spotlight te zetten. Muziekjournalist Frank Jochemsen, die presenteerde, korte interviews deed en de cd-box aan de weduwe van Rob Franken overhandigde vindt dat Franken zich kan meten met een Herbie Hancock of Chick Corea. En dat is klare taal!
THE CHAIRLEADERS
Mondharmonicaspeler Rutger Mathys studeert in Rotterdam bij Hermine Deurloo. Speciaal voor deze avond heeft hij zijn Vlaamse vrienden gevraagd en voor deze avond ook muziek geschreven inclusief een partij voor de Fender Rhodes van Franken waar Elias D’hooge een mooie invulling aan gaf. Ze stelden een playlist vast met alleen eigen composities. Muziek geïnspireerd op die van Franken, maar ook van Toots Thielemans. Een stevige opwarmer met veel rock, fusion, een vette beat, swingende baspartijen gaven met dit voorprogramma kleur aan het eerste deel van de avond en die de jaren zeventig van de vorige eeuw goed weergeeft, zonder ook maar één moment gedateerd te klinken.
THE ELECTRIFICATION TRIO
En dan was er goed nieuws en slecht nieuws. Een deel van het slechte nieuws was al iets langer bekend; nl. dat Bruno Castellucci door persoonlijke omstandigheden niet kon komen. Drummer Gerhard Jeltes speelde veel jaren samen met Rob Franken en ondanks dat hij gestopt was met drummen, wilde hij graag invallen. En hij klonk terug van nooit weg geweest. Verder bleek gitarist Peter Tiehuis met een hardnekkige ontsteking te kampen, die gitaarspelen onmogelijk maakte. En daar was helaas geen vervanging voor. Het goede nieuws was dan wellicht dat een trio wellicht net zo mooi kan klinken als een kwartet, want het gespeelde repertoire boeide van begin tot het eind. Bassist Theo de Jong liet zijn bas zingen en liet de bezoekers met zijn vijf dikke snaren van zijn Lakland bass de missende gitaargeluiden volledig vergeten.
Karel Boehlee wist met zijn timing en touché de Fender Rhodes op te tillen en te laten swingen als een beest. “Dat Mistige Rooie Beest” getuigde daarvan. Frank Jochemsen onderbrak zo af en toe het concert voor een kort interview-intermezzo dat een beetje historisch besef bij bracht. Het hartverscheurende slotnummer “Nature Boy” bracht extra relevant besef van het verleden. Het nummer dat zo mooi in de film “Turks Fruit” werd gespeeld, werd door Toots Thielemans ingezet bij de uitvaart van deze unieke Rotterdamse jazzpianist.
CELEBRATING
Op The Electrification-avond in Rotterdam kreeg Rob Franken een mooi eerbetoon van zijn oude maten. Voor sommigen was het een herinnering of misschien een aha-ervaring, voor anderen een nieuwe kennismaking. Een dergelijk muzikale thema-avond was in ieder geval zeer de moeite waard en volgens directeur Sophie Blussé van Jazz International Rotterdam gaat daar zeker een vervolg op komen.
Jazz International Rotterdam
LantarenVenster Rotterdam (NL), 14 september 2019
Tekst en fotografie: Ella en Eddy Westveer