Double bill voor Rotterdamse makers in hartje Rotterdam

Rotterdam wordt – in ieder geval door veel Rotterdammers – als de jazz-stad van Nederland gezien. En dat niet alleen vanwege dat ene festival dat in juli drie dagen Ahoy vult. Er zijn veel meer jazzconcerten. Ook komen er veel muzikanten vanuit Nederland, maar zeker ook daarbuiten, zich een aantal jaren in de jazztraditie en improvisatie verdiepen bij Codarts, het Rotterdamse conservatorium. Ondertussen zijn er broedplaatsen waar muziek wordt gemaakt en sommige studenten blijven na de studie ‘hangen’. Kortom er lopen een heleboel muzikale talenten rond in Rotterdam.
Jazz International Rotterdam is klaar voor de Rotterdamse scene en sound en organiseert regelmatig concerten met en voor ‘Rotterdamse Makers’.

Op vrijdag 7 februari 2020 presenteerden in een double bill twee groepen rondom Rotterdamse makers respectievelijk hun nieuw uitgebrachte eerste album en de vergevorderde plannen voor een debuutalbum. Het Half Easy Trio en ALEXANDER speelden in hartje Rotterdam in de tot Club Doelen omgetoverde intieme Eduard Flipse Zaal van De Doelen.

HAFIZI – HALF EASY
De Bulgaarse oprichter, drummer en muziekmaker Martin Hafizi benoemde zijn Hafizi Trio als Half Easy Trio.
Hij stelde zijn sterke jazztrio samen met de Oostenrijkse bassist Johannes Fend, die in Groningen en Rotterdam studeerde en de Duitse pianist Franz von Chossy die in Amsterdam studeerde en nu bij Codarts docent is. Zelf studeerde Hafizi zowel pop als jazz in Rotterdam.
De muziek van het trio typeert zich als een beetje donker en enigszins zwaar aangezet. De titel van het debuutalbum Dark is Bright doet wat somberheid of minstens melancholie vermoeden. Met Can’t Wait, start het concert blijmoedig met een hoopvolle verwachting doorklinkend in de muziek.

BEELDEND
Franz von Chossy laat repetitieve pianoklanken lichtvoetige dwarrelende melodielijnen afwisselen. Hafizi vertelt graag wat over zijn composities en neemt de concertbezoeker mee in zijn beelden. Bij What If staan we aan de rand van een donker bos.

Onheilspellende gefluister en verdachte geluiden suggereren een angst voor het onbekende. Het gevoel wordt versterkt door de donkere klanken van de laagste regionen van het klavier. We rennen door het steeds donker wordende bos, achtervolgd door onze meest vreselijke demonen.
Het nummer Schizo is geschreven na het zien van de film A Beautiful Mind, waarin de hoofdpersoon aan schizofrenie lijdt. In het melancholieke Folk’s Meadow zijn invloeden verwerkt uit Bulgaarse volksmuziek. Fraaie baslijnen ingezet door Johannes Fend passen fijntjes op het pianospel van Von Chossy. Up-tempo, complexe ritmes en met muzikale diepgang wordt in Me vs mE een innerlijke strijd in het hoofd van de componist verbeeld. Met Bright is Dark wordt het concert sfeervol afgesloten. Het Half Easy Trio werd eerder gezien en gehoord in Mechelen.

DOUBLE BILL
Het tweede concert deze avond is van de Rotterdamse pianist Alexander van Popta en zijn band ALEXANDER.

Alexander van Popta is componist, arrangeur, producer, toetsenist en artistiek leider van Re:Freshed Orchestra. Hij speelt ook met onder andere Teus Nobel Liberty Group, Koffie en Ntjam Rosie. Hij debuteerde met zijn band ALEXANDER in oktober 2019. Het album Methods To Madness is het eerste album dat onder eigen naam wordt uitgebracht. In plaats van simpelweg een plaat op te nemen met vier musici, creëerde hij een album waarbij de studio als extra bandlid gezien kon worden. In studio Paf, gelegen in zijn thuisstad Rotterdam, vond hij de ideale plek om de geluiden die hij in z’n hoofd had, tot leven te brengen. Hij nam zijn band, met gitarist Jelle Roozenburg, contrabassist Thomas Pol en drummer Jamie Peet, live op met een analoge tapemachine en maakte daarbij gebruik van de verzameling vintage instrumenten en effecten uit de studio. Op het album is Van Popta dus niet alleen te horen achter de August Förster, maar ook op mellotron, orgel, klavecimbel en vibrafoon. De releasedatum van het album is nog niet bekend.

Vanavond heeft hij niet de beschikking over een extra bandlid en speelt hij op de vleugel èn gitarist Reinier Baas speelt mee in plaats van Roozenburg. Uiteraard spelen ze werk van het nieuw te verschijnen debuutalbum.

VERJAARDAG
De flexibele Eduard Flipse zaal is voor de concerten voorzien van een laag podium. Naast de speelplek staat een rij met verplaatsbare geluidsboxen die een mooi transparant geluid verspreiden in de zaal. Samen met de smaakvolle uitlichting van de muzikanten levert het een aangename ambiance. In het publiek ook opvallend veel muzikanten, maar ook familie en vrienden van Alexander van Popta. Toevallig of niet, hij viert vandaag zijn verjaardag.

BOKKEPOOT
Van Popta
heeft de crème de la crème van de jonge generatie jazzmuzikanten om zich heen verzameld. Dat gitarist Jelle Roozenburg op deze dag toevallig met het New Rotterdam Jazz Orchestra in Amsterdam moet spelen en dat Reinier Baas hem vervangt, kan niet echt als tweede keus worden beschouwd. Baas met zijn heel eigen stijl en geluid weet zich van meet af aan prima in te schikken in de band. Bokkepoot is de opener van de avond en biedt gelijk voldoende ruimte aan de bandleden voor wat improvisatie. “Het is vanavond ietsje langer dan op de plaat’, verontschuldigt de bandleider zich ten onrechte. I Forget But I Do Not Forgive naar een uitspraak van Demetri Martin heeft een aanstekelijke melodie, die zo maar eens een tijdje in je hoofd kan blijven zitten. Jamie Peet excelleert met zijn creatieve en strakke slagwerk hand in hand met de vrije uitstapjes op de contrabas van Thomas Pol.

De compositie Metodi per la follie, de uitspraak even vanuit de zaal gesouffleerd door Alessandro Fongaro, en het is de Italiaanse vertaling van de Engels titel van de cd.

Ook hier klinkt de melodie, om maar in de stijl te blijven, echt niet gek! De avonturen van de drie teddyberen Kubus, Dittepottel en Plomp (we hopen de juiste namen te citeren) bieden voldoende muzikale vrijheid om lekker los te gaan.

TWEE DINGEN
Er valt veel te beleven. Na Nothing About Priorities Is Fair (donker beginnend met compexe ritmes) en We Are Patients (een soort ode aan zijn ‘knettergekke’ huisgenoten in zijn studietijd) zijn er twee dingen duidelijk.
Ten eerste: er is nog plaats voor een toegift. Dat is Sailing To Zihuatanejo; een nummer dat Van Popta een jaar of tien geleden al schreef tijdens de reclameblokken toen de film The Shawshank Redemption op televisie werd uitgezonden.
En ten tweede: laat dat debuutalbum maar komen!!

HALF EASY TRIO
Franz von Chossy – piano
Johannes Fend – contrabas
Martin Hafizi – drums

ALEXANDER
Alexander van Popta – piano
Thomas Pol – contrabas
Jamie Peet – drums
Reinier Baas – gitaar

Jazz International Rotterdam
De Doelen Rotterdam
 (NL) 7 februari 2020
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer

CONCERTRADAR