Hoog niveau veertigste editie B-Jazz
B-Jazz viert haar veertigste verjaardag. In 1979 toen B-Jazz nog Jazz Hoeilaart heette won de funkende fusionband Milkshake Banana de eerste editie. Er waren toen nog juryleden die nul punten gaven op een schaal tot tien wanneer er geen swing werd gespeeld. Verrassend dat Milkshake Banana toen toch als winnaar uit de bus kwam. In 2019 bleek de winnaar ook voor velen een verrassing!
VAN ZESTIG NAAR ZES
Het aantal van zestig inschrijvers was op het weekend van vrijdag 22 en zaterdag 23 maart 2019 teruggebracht naar zes finalisten. Zij speelden ieder een set van ongeveer veertig minuten. Alles vrij werk en één compositie met de titel Title van Philip Catherine. Catherine vertelde achteraf soms weinig tot niets terug te kunnen horen van zijn Title. De prijswinnaar voor de live uitvoering van Title bleef volgens de jury het dichtst bij het basisstuk.
GEVARIËERDE VRIJDAGAVOND
De eerste drie finalisten boden een mooie afwisselende vrijdagavond. De Franse pianist David Texier en de Kroatische drumster Lada Obradovic mochten de finale openen. En dat deden ze met veel zeggingskracht. Overigens zetten ze daarvoor niet alleen de piano en het drumstel in. Ook keyboards, DSP, laptop, glockenspiel, stem werden ingezet om meer te zijn dan slechts een duo. Vorig jaar wonnen ze nog een competitie op Jazz A Vienne, Jazz Au Phare en het Colmar Jazz Festival.
DE TWEEDE SET
Tijdens de tweede set was het podium voor het kwintet rondom de Italiaanse vocalist en componist Stefano Minder. De muzikanten brachten een mix van jazz, soul en poppy songs met een duidelijke hoofdrol voor de zanger.
Het Belgische kwartet Serendip mocht de vrijdag afsluiten. En dat deden ze met veel verve. Bandleider Arnaud Guichard is geboren in België en sinds 2013 actief in Londen. Daar studeerde hij aan Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance en studeerde af in 2016. Ze brachten kortgeleden hun eerste CD uit.
BALKANJAZZ
De zaterdagavond bood een even afwisselend palet aan muzikale kleuren als de vrijdag. Bij het zevenkoppige Aishinka lagen de accenten vooral op de vocalen. En als je het al jazz zou noemen zou je het waarschijnlijk als Balkanjazz betitelen. Er is veel muziekplezier van de gezichten af te lezen en dat maakt het uiterst sympathiek en vermoedelijk ook voor een breed publiek.
TRIO
Het Duitse Trio de Lucs tapte uit een heel ander vaatje. De naam van het trio was ontleend aan de drie muzikanten; allen Lukas of kortweg Luc. Drummer Jonas Esser verving overigens zonder enig probleem Lukas Jank. Een modern pianotrio met beïnvloeding door groepen als E.S.T. Deze jongens konden er wat van!
ANDERS
En eigenlijk werd het die zaterdagavond steeds jazzier. Het Deense Anders Fjeldsted Sextet klonk bij tijd en wijle als een big band. Bassist Anders Fjeldsted is een veelgevraagde muzikant, maar als bandleider staat hij zeker ook zijn mannetje. En een prachtige blazersectie van tenor- en altsaxofoon en trompet zetten een organisch swingende sound neer.
DE JURY
Na de laatste groep op zaterdagavond trokken de juryleden zich terug om op zondag de prijzen uit te kunnen reiken. De jury bestond uit zeven leden.
Anneleen Boehme – bassist, componist, arrangeur
Artan Buleshkaj – gitarist, componist, docent
Jan Formannoy – gitarist docent conservatorium Maastricht en voorzitter van de jury
Sabine Kühlich – vocalist, componist en docent aan de Jazz Voice Hochschule für Musik Würzburg
Leon Lhoëst – pianist, componist, arrangeur, redacteur Jazz&mo’ magazine en docent aan de conservatoria van Gent en Maastricht
Marco Siniscalco – docent basgitaar aan de Saint Louis College of Music in Rome
Filip Verneert – muzikant, vertegenwoordiger namens Muziekmozaïek Folk & Jazz en secretaris van de jury
Voor de de uitvoering van de verplichte compositie bepaalden Peter Hertmans en Patrick Mortier, muzikant, producer en uitgever en vertegenwoordiger namens Sabam.
ZONDAG
Op zondag worden we getrakteerd op een concert van Milkshake Banana 2.0. Dat is de band die in een iets andere samenstelling veertig jaar geleden de eerste contest won. Volgens één van de muzikanten een behoorlijke verrassing, want er waren toen juryleden die vonden dat fusion niet in de jazz thuishoorde. Na dit concert volgde de uitreikingsceremonie. Er waren meerdere ‘awards’ weg te geven.
De Jazz&mo Award 2019 ging naar Chris Joris en vervolgens de Compositie Prijs 2019 naar Philip Catherine. En logisch daaropvolgend de prijs voor de beste uitvoering van die compositie. Die kreeg Serendip. Alle bands werden geroemd maar de Eerste Prijs Albert Michiels ging naar de band Aishinka.
UIT HET JURYRAPPORT
OPEK en 30CC Schouwburg Leuven (B) 22, 23 en 24 maart 2019
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer