Joris Posthumus slijpt de messen voor nieuw Japans project

Young Jazz Society is een nieuwe bigband uit Utrecht. De band bestaat uit achttien jonge muzikanten die zich dit jaar richt op de Japanse jazz. Of misschien beter gezegd: ze spelen jazz met Japan als thema. Ze spelen met maar liefst (soms) veertien blazers, mooie robuuste hedendaagse arrangementen onder leiding van componist, arrangeur en pianist Willem Friede (New Cool Collective). Componist en saxofonist Joris Posthumus maakte een paar jaar geleden furore met muziek van zijn bejubelde plaat Tokyo’s Bad Boys. De plaat nam hij terplekke op met jazzcats uit de Japanse scene, die later langs Europese podia, DWDD en North Sea Jazz een enthousiast publiek troffen. Nu speelt Posthumus mee en een viertal van zijn stukken werden gearrangeerd voor de bigband en vormen een Japans onderdeel van het repertoire.

YOUNG JAZZ SOCIETY
Soleren hoort bij de traditie van een bigband. Na een saxsolo van Willem Abelen in de opwarmer en openingsnummer Tank! en solo’s van saxofonist Jan Lobée en trombonist Joop Meijlink in Harlequin’s Tear van Toshiko Akiyoshi voegt Joris Posthumus zich bij het gezelschap.

PASMO
Terwijl de storm Dennis Europa tergt en het nationale openbaar vervoer de gang naar het bimhuis bemoeilijkt, brengt Posthumus een ode aan het Japanse equivalent van de Nederlandse OV-kaart. Bij de aankondiging toont hij zijn PASMO-kaart waarmee hij zelf vanaf komende week in het tot in de puntjes georganiseerde Japan gaat rondtrekken. In Amsterdam knalt hij er op altsax  een schitterende solo uit tijdens Pasmo, een compositie van New Cool Collective (NCC).

OP STOOM
Het project van de Young Jazz Society lijkt bijna bedoeld voor Joris Posthumus om op stoom te komen voor zijn project dat eind februari start in Japan. De nieuwe nummers voor zijn komende album liggen nog in zijn kluis; er wordt links en rechts nog wat geschaafd en titels worden toegevoegd. Het opwindende One Eyed Felix en het melancholische en uitdagende Jorogumo over de reusachtige spinnen in Japan, zijn al bijna klassiekers geworden. De solo’s van Posthumus komen op het bimhuispodium, zoals we dat van hem gewend zijn, diep vanuit zijn binnenste met 200% inzet.

De set wordt afgesloten met het opzwepende Pachinko (NCC) en een arrangement van Ghost Dance en is van een album van de progressieve Japanse rock band LITE. Het origineel heeft weinig met jazz te maken, maar het energieke nummer is uitstekend passend gemaakt voor het repertoire van de Utrechtse bigband.

SPEELLIJST
Bandleider Willem Friede heeft een fraai repertoire bijeengesprokkeld om een boeiende concertmiddag met een Japans thema te kunnen samenstellen. Als verantwoordelijke voor verschillende projecten van de New Cool Collective, waar onlosmakelijk ook de naam van Japanliefhebber Benjamin Herman aan is verbonden, bood dat een bron van muziek met een knipoog naar Japan. Friede koos een aantal nummers van het album Pachinko (na de pauze wordt geopend met Little Black Dress) en één nummer van het Edisonwinnende album BIG (NCC1701). De nummers van Posthumus’ album lopen als een rode draad door de setlijst. In de laatste set worden titelnummer Tokyo’s Bad Boys en Mazerunner gespeeld. Theme From Lupin III  is de soundtrack van een film met hoofdrolspeler Arsène Lupin III, een mangapersonage ontsproten uit de brein van Kazuhiko Kató bekend onder de artiestennaam Monkey Punch.

ROTTERDAM
Het slotnummer komt van het album We Like It Here van Snarky Puppy en heet Shofukan. En dat klinkt behoorlijk Japans en is het natuurlijk ook, maar het is in feite de naam van het Japanse Cultureel Centrum aan de Charloisse Kerksingel in Rotterdam waar Snarky Puppy bandleider Michel League een weekje heeft gelogeerd.

En over Rotterdam gesproken: op donderdag 30 april speelt Young Jazz Society in Lantaren Venster! Dan is Joris Posthumus weer terug uit Tokio en ook van de partij.

YOUNG JAZZ SOCIETY
Willem Friede – muzikale leiding
Joris Posthumus – gastsolist, alt- en sopraansax
Kevin de Ridder, Arjen Leek, Jonne Fluitsma, Joost Hooyman – trompetten
Willem Abelen, Gerben de Vries, Jan Lobée, Sebastiaan Wong, Maarten Holl – saxofoons
Joop Meijlink, Wout-Jan Branderhorst, Thomas Neijenhuis, Martijn van den Heuvel – trombones
Maarten Keesman – gitaar
Bas van der Starre – piano
Dirk Evelo – bas
Lucas Roorda – drums
Bouke Ansing – percussie


Bimhuis Amsterdam
(NL) 16 februari 2020
Tekst en fotografie: Eddy Westveer

CONCERTRADAR