Kiftiaanse jazz, fanfarepunk en rommelhond
Al meer dan drie decennia lang vormen poëzie en literatuur de bron van de teksten van de liedjes van De Kift. De muziek van De Kift is misschien ontstaan uit Zaanse fanfare, maar laat zich niet in vakjes stoppen. Evenals de albums die slecht in je platenkast passen. Het is weemoedige muziek die je vrolijk maakt en tot meezingen aanzet. Een optreden is een belevenis en altijd met veel gevoel voor dramatiek in een theatraal jasje gegoten. Onze eerste De-Kift-experience stamt uit de vorige eeuw in café De Vijfpoort op Terschelling. Hun muziek en de bijzonder vormgegeven albumpresentaties hebben ons nooit losgelaten.
Fijn om de band op vrijdag 14 oktober in ’t Beest in Goes te mogen zien en horen. De twee aanwezige verwarde stoorelementen in het publiek hadden ons gestolen kunnen worden.
ROMMELHOND
Het voorprogramma door Rommelhond is een opvallend passende opwarmer voor het concert van De Kift. Het trio brengt Nederlandstalig materiaal en opende sterk met het hartstochtelijk gebrachte en opgewekte Eindelijk Vrij. Het bleek een ode aan vroegere bandleden Arnoud Brinkman (sax) en Peter van Liere (drums). En daar ligt een behoorlijk verhaal aan ten grondslag.
MET DE NOORDERZON
We nemen u even mee naar een concert van 11 jaar en 11 maanden geleden in De Spot in Middelburg. Daar speelde De Kift met in het voorprogramma Crappy Dog. De gelijkenis in namen is frappant. Het is in de kern dezelfde Zeeuwse band met Brinkman en Van Liere op het podium. Op 17 maart 2013 trokken deze muzikanten met nog zes muzikanten de zee op om het Noorderlicht te zien. Het schip – de Warnow – kwam tijdens storm in de problemen voor de Engelse kust. De bemanning werd gered en het schip werd in Engeland opgeknapt. Daarna vertrokken het Nederlandse drietal Van Liere, Brinkman en zijn vriendin Tirza Smit richting Noorwegen. Vanaf 17 april 2013 werd er niets meer vernomen.
Crappy Dog ging als trio verder, gooide het roer om, veranderde de naam in Rommelhond en bouwde aan Nederlandstalig repertoire. Ongepolijste liedjes tussen gevoelige melodieuze ballades en rauwe countrypunk met bijzondere en cynische titels en/of onderwerpen. Hun ‘hit’ Meisje Loos ontbrak niet. Pizza ging over een stekelige pizza of te wel een platgereden egeltje. Andere liedjes als Op het water, Koude tenen en het bluesy Opgelucht zorgden voor een meer dan interessante voorprogramma!
ORDNER
Met het uptempo Fantoom van het album Hoogriet opent De Kift om vervolgens met Langzaam Aan de ons beschikbare tijd te relativeren. “De grijns van een clown op de schedel van een baviaan. Baviaan, baviaan!” is de openingsfrase van Donauboot. Citaten of gedachtes uit werk van schrijvers zoals hier van E.E. Cummings en Herta Müller koppelen, levert soms kakaiaanse beelden op. Donauboot heeft de allure en potentie van een meezinger. “In een droom heb ik vannacht een vrouw gezien. Ze schonk me een gitaar in de vorm van een Donauboot.” Deze tekst van de Zweedse auteur August Strindberg vloeit later onmerkbaar over in werk van W.F. Hermans. Ordners vol met tekstcitaten zijn als research materiaal gebruikt om tot dit resultaat te komen. En voilà: de cd Hoogriet heeft zich vermomd in een order bomvol informatie.
HONDSVOT
Van droevige verhalen troostrijke liedjes maken is een kunst. In titelsong Hoogriet met tekst van Paul van Ostaijen schuift een kano in het maanlicht naar de zee. Het ritme klinkt als een roeiboot en je voelt je hartslag alsof je naar een thriller kijkt. Toch ligt humor altijd op de loer. Plotseling brengen de bandleden een toost uit. Nadat een krat bier op het podium wordt gebracht pakt ieder een flesje pils terwijl muziek en zang gewoon doorgaat.
Het lied Feest van het Hondsvot is eveneens de titel van een aankomend totaalkunstwerk waarbinnen muziek, film, literatuur, poëzie, theater, animatie- en tekenkunst samenkomen. Het belooft een reis te worden langs eerder werk. Een must voor liefhebbers van De Kift of voor degenen die de optie openhouden om dat nog te worden!
De Kift
FEEST VAN HET HONDSVOT
De toernee (de try-out heeft inmiddels plaatsgehad in Haarlem) staat op de planning.
09-11-2022 Concertgebouw, Amsterdam (Premiere)
12-11-2022 De Amer, Amen (Dr.)
17-02-2023 LantarenVenster, Rotterdam
10-03-2023 TivoliVredenburg, Utrecht
31-03-2023 Willen Twee op locatie: Theater aan de Parade, Den Bosch
15-04-2023 Flux op locatie: Zaantheater, Zaandam
21-04-2023 Oosterpoort, Groningen
12-05-2023 Theater Ludens, Voorburg
De Kift op de planken in ’t Beest in Goes
ROMMELHOND
Erik Vandenberge – bandoneon, banjo
Max Swagemakers – viool
Nathanael Boelen – contrabas
DE KIFT
Frank van den Bos – accordeon, samples, zang, harmonium
Ferry Heijne – zang, trompetten, gitaar
Marco Heijne – percussie, steeldrum, zang
Pim Heijne – gitaar, hakkebord, ukelele, bas
Mathijs Houwink – bas, contrabas, zang
Roos Janssens – bariton-, altsaxofoon, ukelele, zang
Patrick Votrian – bastuba, bastrompet, zang
Wim ter Weele – drums, zang
MuziekPodium Zeeland
Podium ’t Beest, Goes (NL)
14 oktober 2022
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer