La Belle Vie met Bex-Catherine-Chazarenc
Het eerder geplande concert in de Antwerpse Roma van het trio Bex-Catherine-Romano kwam te vervallen door een ongelukkige aanraking van een e-biker met het Leuvense landschap. Inmiddels is Philip Catherine weer met de schrik vrij en speelt weer volop gitaar. Zijn schouderblessure vraagt nog een paar maanden therapie naar volledig herstel, maar tijdens het inhaalconcert op donderdag 20 juni 2019 in waren er geen haperingen merkbaar.
GEEN HAPERINGEN MAAR EXCUSES
Geen haperingen, maar er waren wel veel excuses. Uiteraard voor het eerste uitstel vanwege de fiets, voor de late start deze avond door het Brusselse verkeer, èn voor de vervanging van Aldo Romano door Mathieu Chazarenc in verband met een rugblessure van eerder genoemde die zich daags voor het concert afmeldde. Verder verontschuldigde Catherine zich voor het feit dat hij voortdurend op zoek moet naar de muziekpartituren. Maar ook daar lag de schuld buiten hem, want zo was hij nu eenmaal geboren. Sorry, maar niets aan te doen. In zijn zo herkenbare verteltrend schept hij meteen een intieme huiskamersfeer en betrekt de bezoekers bi wat op het podium gebeurt.
OUDE LIEFDE
Onlangs verscheen het eerste album “La Belle Vie” van dit trio. Wie denkt dat de nieuwe plaat van een nieuw trio is, vergist zich. Dit Frans-Belgisch-Italiaans trio werd geboren op een avond in de jaren ’90 in de Sunset jazzclub in het hartje van Parijs tussen de hallen en het Centre Pompidou. In de afgelopen twintig jaar speelden ze vaak samen en er ontstond een fijne samenwerking. En na al die jaren is er dan een plaat op het jonge Sunset label van de Parijse club.
CHAZARENC
Acute rugklachten van de Italiaanse slagwerker Aldo Romano (1941) en een last minute vervanging door de Franse drummer Mathieu Chazarenc (1977) zorgden voor nauwelijks merkbare bezettingsaanpassing.
De in Parijs woonachtige Chazarenc studeerde in New York bij o.a. Ari Hoenig en Jeff Ballard en speelt regelmatig met Emmanuel Bex.
En met composities als “Il Piacere” naar de roman van Gabriele d’Annunzio en “Elsa M.” naar schrijfster Elsa Morante en echtgenote van goede vriend en schrijver Alberto Moravia (bekend van de bestseller “La Storia”) was Aldo Romano er toch ook weer helemaal bij.
HAMMOND
De Emmanuel Bex (1959) aangekondigd als hammondspeler, maar hij speelde op een Nord 2CD. Gevraagd naar het ‘pourqoui’ antwoordt hij met dit orgel een realistische simulatie van B3 geluid te kunnen combineren met toegepaste electronica zoals ook de door hem gebruikte stemvervormer. De met de Nord gekoppelde Leslie box gaf in elk geval niet het roterende karakteristieke effect. Maar een kniesoor die daar op let. Van zijn hand die avond “Zouzou”, “Dans la foret” en “La belle vie pour Maurice”, een ode aan de legendarische Franse jazzspecialist en -criticus Maurice Cullaz. En alle nummers pasten precies op de plaats en tijd van deze avond.
DANCE EN DECIBELLEN
Philipe Catherine speelt zijn muziek met veel plezier en zichtbaar innerlijke rust. Zijn muziek wordt gelardeerd met veel Engels gesproken humorvolle anekdotes. En bepaalde Franse titels vertaalt hij dan voor Emmanuel Bex in het Engels. Veel composities zijn ook anekdotisch en uit het leven gegrepen zoals “Letter from my Mother” uit dankbaarheid voor de muzikale gevoeligheid van zijn Engelse moeder. “Dance for Victor” schreef Catherine voor vibrafonist, pianist en drummer Victor Feldman (o.a. Cannonball Adderley, Miles Davis, maar ook Frank Zappa, Steely Dan, Joni Mitchell en Tom Waits). Korte tijd later (in 1987) overleed Feldman. Toots Thielemans vroeg Catherine nadrukkelijk om nog even te wachten met een lied voor hem te componeren.
Als toegift werd gespeeld het gevoelige “If I should lose you”, een nummer dat Catherine op veel plaatsen speelde op tour met Chet Baker.
En wat ook hier weer bleek is, dat minder vaak meer is, als het om decibellen gaat. Met centraal gemeten topdecibellen van tussen zeventig en vijfentachtig zijn alle partijen in instrumentatie helder en transparant hoorbaar voor een aandachtig luisterpubliek in één van de mooiste concertzalen van Antwerpen.
De Roma Antwerpen (NL) 20 juni 2019
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer