Op een mooie Pinksterdag bij de Ham Sessions
Ham Sessions Outdoor 2023
DAG 2
Op dit festival van handgemaakte muziek geldt het motto ‘Verwacht u aan het onverwachte’. En verder kondigt het programma ‘grootmeesters zij aan zij met aanstormend talent’ aan. De eerste dag voldeed met een divers, verrassend maar ook zeer uitzonderlijk programma volledig aan die verwachting. De organisatie had echter op een affiche met Pablo Held en NOVA wat meer volk verwacht. En dat lijkt ons terecht! We hebben we veel vertrouwen in de competentie en verfijnde voorkeuren van grondlegger, muzikant en organisator Michel Mast. Ons devies aan het publiek en onszelf: Vooroordelen laten varen en met een open vizier ontvankelijk zijn voor de uitdagingen dat door het artistieke korps op het podium wordt geserveerd.
Na een eerste dag Ham Sessions in Gent zijn wij benieuwd naar wat dag twee ons gaat bieden.
REVOLUTIE!
De revolutie begint om drie uur op Eerste Pinksterdag 2023. Is dat een moment voor de toekomstige geschiedenisboekjes? We gaan het beleven met Velvet Revolution, het driekoppige bandje van de Duitse saxofonist Daniel Erdmann. Erdmann won in 2021 de Deutscher Jazzpreis in de categorie houtblazers. Verder bestormt hij de podia met Thérapie de Couple, Das Kapital, Japanic en Organic Soulfood. Hij speelt met Vincent Courtois, Henri Texier en schuwt ook niet om met een danser en een schilder samen te werken. Het trio met violist Théo Ceccaldi en vibrafonist Jim Hart bestaat sinds 2015 en heet nu dus Velvet Revolution en begint stipt om drie uur in de Gentse tuin.
DROOM
Het eclectische trio met hun niet zo gangbare bezetting speelde pakkend nieuwe composities van de bandleden. Het nieuwe oeuvre volgde, ingeleid door Erdmann, in rap tempo elkaar op. Maybe Tomorrow, Drunk with Happiness, Mambo Jambo, het meeslepende en knap uitgevoerde Yume wat staat voor droom (uit het Japans) vormden een aantrekkelijke performance. De bezetting van tenorsax, altviool en vibrafoon nodigde ook uit tot fraaie rolwisselingen. De ontbrekende contrabas of slagwerk werd inventief ingevuld. Zo werd de rol van contrabas soms uitgevoerd met de tenorsaxofoon en werd het ritme bij violist Ceccaldi gelegd. Voor de luisteraar vielen er veel diepere lagen in de muziek te herkennen.
DANKE DANKE
Na ruim een half uur gespeeld te hebben kondigt Erdmann een soort danklied aan. Het tuinpubliek volgde met ingehouden adem de wat dreigende sfeer in het aangekondigde nummer. Maar gelukkig nog te vroeg voor een slotlied. Wat begon als een vrije improvisatie eindigde swingend na in totaal een uur gespeeld in de aankondiging van het titelnummer van de toekomstige album; The Velvet Tango. Dat album komt uit in september en als dat een weerspiegeling is van wat we deze middag hoorden, dan hoort die op je wenslijstje!
TCHA
Les Violons de Bruxelles is een groep onder leiding van Tcha Limberger en herbergt de beste strijkers uit België in dit genre. Het genre omvat gypsyjazz, swing, hot club de France en allerlei spannende uitstapjes. Het accent ligt niet op de gitaar, maar op de violen. De mooie en eloquente bandleider is de kleinzoon van Piotto Limberger, de orkestleider van de legendarische jazz-manouche-band De Piotto’s. Tcha (1971), die vanaf geboorte blind is, verdiepte zich in flamenco-zang, gitaarakkoorden en banjo en leerde klarinet spelen. Toen hij interesse kreeg voor de Hongaarse zigeunermuziek ging hij vanaf zijn zeventiende enige tijd in Hongarije wonen. Daar kreeg hij vioolles en leerde hij Magyar nóta spelen, een gepolijste liedstijl met Weense invloeden. Dankzij intensieve studie in braille kreeg hij ook de Hongaarse taal onder de knie voor de zangpartijen. Tot zover een korte introductie.
SSSSSSTTTTTT!
Een bijzonder verzoek werd enkele minuten voor aanvang van Les Violons de Bruxelles gedaan door de ceremoniemeester. Het betrof een moedig verzoek van de muzikanten om volledig akoestisch te spelen. Ofschoon het tuingeluid (lees zaalgeluid) absoluut niets te wensen overliet, voelden de muzikanten zich het beste zonder enige vorm van versterking. Het verzoek aan de bezoekers om de adem in te houden verhoogde de spanning al vooraf.
De heren verschijnen op het podium; links de drie violisten en daarnaast bassist en gitarist. De snaren worden even gestemd en de muziek valt overdonderend de tuin binnen en werd met kippenvel ontvangen. Limberger en zijn Violons weten gelijk de hoogste en de gevoeligste snaren te raken met twee nummers van Sydney Bechet; Fantasy en Chant in The Night. Hoe ontroerend mooi kan deze bijna vergeten muziek zijn?! Drie vioolpartijen, gitaar en de ‘walking bass’ van Gerstmans!
VERPLETTEREND
Met Mis’ry and the Blues van trombonist Jack Teagarden door Louis Armstrong ‘Mr. T’ genoemd toont Limberger niet alleen zijn encyclopedische kennis. Hij etaleert ook overtuigend aan zijn publiek dat hij over zangtalent beschikt.
Enceladus is één van de 82 manen van de planeet Saturnus en naar het schijnt sneeuwt het daar al miljoenen jaren. Het is ook de naam van een hedendaagse compositie van de gitarist Renaud Dardenne van dit ensemble. Gevoelige muziek die smaakt naar romantiek en het verre onbekende. Het programma voor dit concert is breed en veelomvattend, maar ook vooral leerzaam. Zoals oude namen die volstrekt onbekend zijn: Het volgende lied heet Amoroso en is van de Braziliaanse componist Aníbal Augusto Sardinha ook wel bekend als Garoto en overleed in 1955. Het is schier onmogelijk om alles te benoemen en te beschrijven. Fraaie liefdesliedjes, muziek van Django Reinhardt, het melancholische Barcelone van Boris Vian, een vrolijk liedje uit Venezuela, de prachtige eigen compositie Ombre et Lumière.
Publiek met ingehouden adem voor Les Violons de Bruxelles
SORRY
Er werd geëindigd met een vermeend liefdesverhaal. Maar de titel zou, zo beweren kwade tongen volgens Limberger, Louis Armstrong’s waarschuwing aan de modernisten in de jazz zijn. Alles werd uit de kast gehaald om het publiek ten laatste male te verpletteren. Het fluiten en viool spelen of semi-trompetspelend in combinatie met het strijken van de snaren waren imponerend. Someday You’ll Be Sorry!
ANEMIC CINEMA
Het gezelschap rondom baritongitarist Artan Buleshkaj had de moedige taak om na de euforie van het vorige concert met een compleet ander oeuvre dag twee af te sluiten. Vier Belgische topmuzikanten samengebracht in hun Anemic Cinema, vernoemd naar de surrealistiche film van Marcel Duchamp uit 1926.
TEGENSTELLINGEN
Deze dag beloofde op papier al de dag van tegenstellingen te worden. Na een volledig akoestisch concert met veel harmonie en een hoofdrol voor de melodie nu het meest versterkte concert van de dag. Stevig en krachtig openend met sterke improvisatie, hoekige ritmes en hecht samenspel heeft Anemic Cinema een sterk statement gemaakt. Deze vier heren doen waar ze goed in zijn
Solenoid Creatures en Tessellate van hun nieuwe album Iconoclasts vormden de ouverture van dit optreden.
SUITE
De te presenteren cd (zo’n een zilverblinkend schijfje) bevat een drie-delige suite genaamd Iconoclast pt 1, 2 en 3. Stemmig en bijkans filmisch werd de suite geopend. Na een lyrisch stuk van Banken zet Buleshkaj met zijn gitaarwerk een stevigere klankleur en ritme in. Die stevige structuur werd vastgehouden en strak gespeeld tot aan de nagenoeg kaleidscopische finale aan het slot van de gespeelde suite.
108 is opgedragen aan de geliefde van Buleshkaj. Dromerig en gevoelvol bespeelde hij zijn Eastwood Sidejack Baritone gitaar, Delannoye op basklarinet viel bij en het liefdeslied werd steeds onstuimiger en verrassender. Hopelijk betekende dat veel goeds voor de relatie.
Met Poète Maudit en Business in the Front, Party in the Back stevende Anemic Cinema af op Oneirophrenia als afsluiter.
Het was een mooie Pinksterzondag in veel opzichten. En tot nu toe meest gevariëerde programma van de Ham Sessions 2023 en een groeiend aantal bezoekers. Morgen weer een dag!
.
HAM SESSIONS OUTDOOR 2023
Gent (B)
27, 28 en 29 mei 2023
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer
HAM SESSIONS OUTDOOR 2023
PROGRAMMA DAG 2
VELVET REVOLUTION
Daniel Erdmann – tenorsaxofoon
Théo Ceccaldi – altviool
Jim Hart – vibrafoon
LES VIOLONS DE BRUXELLES
Tcha Limberger – viool, zang
Renaud Crols – viool
Alexandre Tripodi – altviool
Renaud Dardenne – gitaar
Sam Gerstmans – contrabas
ANEMIC CINEMA
Artan Buleshkaj – baritongitaar
Steven Delannoye – tenorsaxofoon, basklarinet
Rob Banken – altsaxofoon, klarinet
Matthias Dewaele – drums