Or Bareket is wereldburger en reist met eigen muzikale ruimte

Or Bareket voelt zich wereldburger en hij reist niet alleen met zijn contrabas. Hij neemt ook zijn zelfgecreëerde muzikale ruimte mee. Wanneer je je comfortabel voelt in zijn ruimte van geluid is de missie geslaagd.
Contrabassist Bareket verhuisde in 2010 naar New York. Hij is geboren in Jeruzalem en opgegroeid in Buenos-Aires en Tel-Aviv. In 2011 won hij de eerste prijs op de jazzcompetitie van de International Society of Bassists. En sindsdien rijst zijn ster.
Zijn debuutalbum OB1 kwam in 2017 uit op het label Fresh Sound New Talent. In mei 2019  brengt Enja Records Ors tweede album uit, getiteld 33. Jazzradar was er op 18 mei 2019 bij toen 33 in Europa voor het eerst werd gepresenteerd en bezocht onlangs een tweede concert in Paradox in Tilburg. Twee albums en twee concerten; een constante wisseling in bezetting valt op!

FOR THE RECORD
Het debuutalbum werd opgenomen met het jonge pianotalent Gadi Lehavi, gitarist Shachar Elnatan en drummer Ziv Ravitz. Op het tweede album bleef gitarist Shachar Elnatan over en speelde Nitai Hershkovits piano en drumde Daniel Dor. Met diezelfde bezetting startten ze de tour in 2019.

In Tilburg blijkt van het eerdere kwartet alleen het duo Bareket Hershkovits over. De nieuwe gitarist is Charles Altura; we zagen hem al eens in de E-Collective met Terence Blanchard. Hij speelde ook met Ambrose Akinmusire en laatst nog met Tom Harrell. De drumster van dienst is Savannah Harris. Zij komt uit een muzikale familie en speelde eerder met Geri Allen en Marcus Belgrave. Dat er op het podium een stel topmuzikanten staan (en zitten) mag duidelijk zijn.
Altura en Harris speelden voor het eerst samen tijdens deze korte toernee. In New York had Bareket wel eens een paar keer met ze gespeeld. Op het Tilburgse podium waren ze vooral dienend en low-profile aanwezig gedurende beide sets van het concert. Een moment waarop ze mochten of konden vlammen ontbrak.

ONDERONSJE
Zo leek het toch een beetje een onderonsje tussen bassist en pianist. Ze speelden vooral repertoire van hun laatste cd voor het lekker gevulde Paradox. Feb. 1st, Zamba de Argamonte en Reginia, een bewerking van een stuk van Sonny Rollins werden gespeeld en vriendelijk aangekondigd en toegelicht. Carmo Caprice van bandolinist Hamilton de Holanda, Vienna, waarmee werd geopend en het titelnummer 33 volgden. Van het debuutalbum werd La Musica Y La Palabra van Carlos Aguirre en Shosh gespeeld en er werd welgeteld één nummer gespeeld dat nog niet was vastgelegd.

ERFGOED
De muziek van Bareket bestaat uit lieflijke melodiën met verschillende herkomst en weerspiegelt zijn wereldburgerschap die voortkomt uit zijn joodse afkomst en erfgoed. Het constante reizen als eeuwenlange immigrant heeft mede zijn muziek gevormd. Zijn muziek, zo zegt hij zelf, gaat niet om een bepaalde solo of iemands persoonlijke inbreng, maar het gaat er om een bepaalde ruimte te scheppen waar je je graag in bevindt. Om die muziek te maken en uit te voeren zocht Bareket daarom ook naar geestverwanten als Nitai Hershkovits, Daniel Dor en Shachar Elnatan. Zij konden zich in de persoonlijke situatie verplaatsen. Jammer dan ook dat juist Dor en Elnatan er waarschijnlijk hoorbaar niet bij waren op het podium. Die melodiën zijn uiteindelijk de enige constante factor geweest in het reizende en emigrerende bestaan van Bareket. En zijn instrument, de contrabas, reist tegenwoordig ook zo veel als mogelijk met hem mee

OR BAREKET QUARTET
Or Bareket – contrabas
Nitai Hershkovits – piano
Charles Altura – gitaar
Savannah Harris – drums


Paradox Tilburg
(NL) 17 januari 2020
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer

CONCERTRADAR