Zesde Transition Festival in Trappenpaleis Utrecht
Na twee jaar lang nul dagen Festival Transition werd in 2022 gedurende twee dagen met in totaal een dertigtal concerten de inhaalslag gemaakt. In 2023 is het festivalvolume weer teruggebracht tot een dikke twintig concerten op vijf podia en ingedikt tot één dag. Een fraai blokkenschema maakt duidelijk dat je harde keuzes moest maken om voorkeur en nieuwsgierigheid in een concertparcours te verwerken. Wij improviseerden en stelden een schema vast en schaafden onderweg nog wat bij. Hink-stap-springend bewogen we door het Utrechtse Trappenpaleis.
STAGEPLEK
In de aankomsthal van TivoliVredenburg (TV) bevindt zich de Open Stage. Aan deze plek vernoemd naar de lokaal gevestigde boerenleenbank, kon je niet ontkomen. Maar velen lopen er ook weer snel voorbij. Wij werden bij binnenkomst vroeg in de middag warm onthaald door de band van de Colombiaans/Nederlandse gitarist Ronny deCarlo met hun aan filmmuziek en videogames ontleende repertoire. Voor de hoofdattractie en slotact op deze stageplek lieten we ons met de trap graag nog eens naar benedenrollen. Zo gleden we langzaam in een warm muzikaal bad van WAAN. Een paar weken eerder hadden Bart Wirtz en Emiel van Rijthoven hun veelbelovende album Echo gepresenteerd met een keur aan nationale gasten. Nu stonden ze met drummer Mark Schilders en de jonge getalenteerde Brusselse basgitarist Matteo Mazzù hun groovy muziek met verve LIVE waar te maken.
GROTE ARENA
In de grote arena van TV, die heel origineel als Grote Zaal door het leven gaat, was er volop plaats voor de grote publiekstrekkers. Het trio van de Franse Henri Texier speelde daar voor een met stoelen gevulde zaal. Het trio van Aaron Parks dat zou meespelen met Kurt Rosenwinkel moesten het als gelegenheidstrio zonder hem doen. Ze hadden nog even gezocht naar een alternatieve gast, maar dat viel in het tijdschema niet in te passen. Daarom improviseerden zij hun programma ter plekke.
Toen het majesteitelijke Britse Mammal Hands speelde waren de stoelen in de voorste ring verdwenen en kon het publiek zich staand tot bij het podium bewegen. Jordan Smart wisselend op tenor, alt en sopraansaxofoon, pianist Nick Smart en drummer Jesse Barrett schakelden in de ambiance over naar etherisch en hypnotiserende improvisaties. Zo ontstond er een mellow zen-sfeertje in de grote arena van het Utrechtse muziekhuis. In de groepsdynamiek van het drietal was er een evenwichtige rol voor elk van hen weggelegd.
Nubya Garcia voor het publiek in de Grote Zaal van TivoliVredenburg
VEEL SAX
Tijdens Transition was er opvallend veel plaats voor de saxofoon. Zo sloot de populaire en extraverte tenorsaxofoniste Nubya Garcia voor een volle arena de activiteiten op dit podium af. Toen zij startte tegen elf uur waren de concerten op de andere podia van het Utrechtse muziekkasteel al gestopt. Daarmee werd een volle zaal nagenoeg gegarandeerd.
Impressie van het Trondheim Jazz Orchestra met Anna Webber
HERTZ
In één van de fijnste zalen van het complex, de Hertz, was het publiek al danig uit hun zetels opgeschud door het genderneutrale Trondheim Jazz Orchestra. Het tien-koppige orkest speelde met de Canadese Anna Webber als tijdelijke frontvrouw, componist, dirigent, saxofonist en fluitist een speciaal voor hen geschreven suite. Bijna zonder twijfel – we hebben niet alles gehoord – was dit het meest uitgesproken concert. De bezetting van het orkest met twee tubaspelers en twee contrabassisten, een accordeonist, toetsenspeler, drummer en percussionist, aangevuld met twee saxofonisten doet op zich al de wenkbrauwen fronsen. Er gebeurden veel spannende dingen op het podium. Voor sommigen in de zaal was het soms iets te spannend.
Tineke Postma en Jesse van Ruller
SAX SAX EN NOG EENS SAX
Tineke Postma presenteert in mei haar nieuwe album Aria, wat zoveel betekent als adem of lucht. Nederlands nationale trots op saxofoon liet in de brede halfronde zaal met het beste geluid van TV een voorproefje horen van dat album. Met een iets andere bezetting dan op de nog te verschijnen plaat liet ze horen dat Aria geen gebakken lucht was. Afwisselend op alt- en sopraansaxofoon ging ze samen met gitarist Jesse van Ruller weldoordacht de diepte in. Van Ruller en bassist Omer Govreen vervingen dus eigenlijk Ben Monder en Robert Landfermann. Een uitdaging en knap om voor een enkel concert je in dit nieuwe materiaal te verdiepen en het je eigen te maken.
Na Postma volgde nog meer bedachtzaam saxofoonspel van Melissa Aldana vergezeld van een meestergitarist. Lage Lund speelde samen met Aldana op tenorsaxofoon, waarbij je de noten bijna vanuit haar tenen zag komen. De passie en de bezieling waar ze mee speelden sloeg niet over op het publiek.
TENOR IN DE WOLKEN
Op de negende verdieping op een hoogte van 47 meter bevindt zich Cloud Nine. Om kwart over vier opende de Israëlische Oded Tzur in deze als jazz-zaal ontworpen ruimte het programma. De ECM-artiest heeft een hele herkenbare eigen klankvocabulaire ontwikkeld. Zijn aanzwellende fluisterende toonreeksen vloeiden golvend uit zijn tenorsaxofoon en zijn publiek was zichtbaar en onhoorbaar in de ban van zijn spannende toon. De muziek van het kwartet met de sterke ritmesectie van contrabassist Petros Klampanis en drummer Otis Brown III en de verfijnde pianoklanken van Nitai Hershkovits dwong alle respect af. Zondag 9 juli speelt hij met zijn kwartet ‘ergens’ op North Sea Jazz.
Sun-Mi Hong Quintet
HOOGSTE NIVEAU
Op dit hoogste niveau van Transition sloeg later op de avond slagwerker Sun-Mi Hong met haar Quintet de deuren hier krachtig in het slot. De Zuid-Koreaanse vanuit Nederland werkende Sun-Mi heeft zich heeft zich opgewerkt tot één van de meest toonaangevende Europese drummers. Op 28 april krijgt ze in Bremen te horen of ze één van de 31 winnaars wordt. In de categorie Drums/Percussion International is ze samen met Makaya McCraven en Terri Lyne Carrington genomineerd. In Cloud Nine liet ze vanachter haar drumkit horen die best waard te zijn. Dat deed ze samen met de muzikanten die ze om haar heen verzamelde. En daar hoorde zeker ook Chaerin Im achter de piano bij die opviel als andere ruwe diamant uit Zuid-Korea.
EARLY BIRDS
Voor de feestbeesten en de muziekliefhebbers die nog niet verzadigd waren kon je tot in de kleine uurtjes doorgaan op de zevende verdieping in Pandora. Wij hielden het voor gezien en zien uit naar de zevende editie op zaterdag 9 maart 2024. Er zijn al early bird tickets te koop voor €57,00.
GEZIEN EN GEHOORD (deels)
RONNY DECARLO
HENRI TEXIER TRIO
ANNA WEBBER & TRONDHEIM JAZZ ORCHESTRA
ODED TZUR
AARON PARKS TRIO
MAMMAL HANDS
TINEKE POSTMA GROUP
WAAN
MELISSA ALDANA
SUN-MI HONG QUINTET
NUBYA GARCIA
TRANSITION FESTIVAL
zesde editie
TivoliVredenburg Utrecht (NL)
1 april 2023
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer