Johnny Hoes, Rotterdammer in Limburg
BIOGRAFIE
door Hans Zirkzee
Auteur van het boek Jazz in Rotterdam, Hans Zirkzee interviewde en schreef over talloze jazzmuzikanten die een band met Rotterdam hebben of hadden. Musici die veel reizen en mensen ontmoeten hebben vaak mooie en interessante verhalen te vertellen.
Deze biografie werd deels gepubliceerd in Jazz in Rotterdam en werd aangevuld met later beschikbaar gekomen informatie.
Op de foto: Johnny Hoes in 1962
Johannes Andreas ‘Johnny’ Hoes
(Rotterdam, 19 april 1917 - Weert, 23 juli 2011)
"Toen ik eenmaal in de muziekbusiness zat, was ik een marionet van de commercie."
Johannes Andreas ‘Johnny’ Hoes (Rotterdam, 19 april 1917 – Weert, 23 juli 2011)
Jantje (later Johnny) Hoes werd geboren aan de Sumatraweg boven het huidige Theater Walhalla, de voormalige populaire danssalon op Katendrecht. Hij was de zoon van Adrianus Hoes, een Nederlandse zeeman en Caesarina van Acker, een vrouw uit België. In de talrijke zeemanskroegen op en rond het Deliplein klonken de bekende Amerikaanse hits van Bing Crosby, de Andrew Sisters, de Boswell Sisters en Louis Armstrong, maar ook internationale smartlappen en meezingers gezongen door zeelieden van alle nationaliteiten.
DUTCH SERENADES
Johnny hield van zingen. Hij vertelde over die ouderwetse zomeravonden waarop hij met zijn vriendjes uit de buurt op de hoeken van de Kaapse straten stond te croonen. Rond z’n vijftiende vormde Dolf Aarse ‘de zingende krantenjongen’ (hij werkte op de letterzetterij van het Rotterdamsch Nieuwsblad) samen met zijn één jaar jongere, joodse, vriend Floor Durivou een zangduo: The Two Hotspot Singers. Ze speelden Nederlandse en Engelse liedjes op bruiloften en partijen. Halverwege de jaren dertig vormden Dolf en Floor met Jantje Hoes en Kees Bruijs (de vader van Joke) het close harmony kwartet The Four Dutch Serenaders, geënt op de muziek van de Ink Spots. John kon goed leren en hij kwam terecht op de HBS in de Hofstedestraat met de latere jazzmusici Joost van Os (Jazzradar, 15 januari 2023) en Bas Vaandrager die vertelde nog steeds contact te hebben met Johnny Hoes: ‘Hij staat weer volop in de belangstelling.’ -Hij is toch oorspronkelijk ook jazzmuzikant?- ‘Nee, dat vind ik niet.’ – Maar hij had toch ook een zanggroepje als The Mills Brothers?- ‘Ja, dat is wel zo maar het ligt eraan wat je opvatting over jazz is. Voor sommigen houdt de jazz op bij 1930, voor anderen in 1950’ (Jazzradar, 21 december 2021). Johnny behaalde er zijn HBS-diploma en de praktijkdiploma’s Engels, Duits, Nederlands en praktisch correspondent.
Johnny Hoes, smartlappenzinger en platenbaas
KATENDRECHT
Met de mobilisatie van augustus 1939 werd hij in Tungelroy bij Weert geplaatst. De jonge sergeant organiseerde muzikale bijeenkomsten voor zijn medesoldaten. In die periode leerde hij zijn vrouw Jacqueline Schepens kennen. Op 12 september 1940 in traden zij in Tungelroy in het huwelijk. Johnny Hoes dook onder en hij speelde na de bevrijding met zijn gitaar van een rijksdaalder voor de Amerikaanse militairen in het bevrijde Zuid-Nederland. Met zijn nuchtere Rotterdamse koopmansgeest begon hij kort na de oorlog een muziekzaak in Weert. Zijn carrière als componist, muziekuitgever en platenfabrikant startte met zijn eerste liedje ‘De Cowboy Soldaat’ door zangeres Helma. Hij haalt zijn inspiratie uit de zeemansliedjes en de straatliedjes van Katendrecht. Het liedje ‘Zeemanshart’, vertolkt door o.a. Eddy Christiani wekt de interesse van platenmaatschappij Phonogram. ‘Het was dan wel rommel, maar het liep als een trein.’
TELSTAR
‘Toen ik eenmaal in de muziekbusiness zat, was ik een marionet van de commercie.’ Zijn ‘Och, Was Ik Maar Bij Moeder Thuis Gebleven’ (1961) groeide uit tot een van de best verkochte Nederlandse singles aller tijden. Na een geschil met Phonogram over een halve cent extra royalties start Hoes in 1963 zijn eigen platenmaatschappij: Telstar. In 1968 sticht Hoes de verkoopmaatschappij Telgram en in 1972 wordt het bedrijf geheel selfsupporting met een eigen drukkerij, perserij en een fabriek voor matrijzen en cassettes. Naast Telstar zijn er sublabels als Ojee (voor het schunnige repertoire), Starlet (voor loonpersingen) en Killroy (later Sky) voor het Engelstalig repertoire. De meeste platen worden opgenomen met een vast studio-orkest onder leiding van Jean Kraft.
KONING
De koning van de smartlap schreef meer dan 5000 meezingers en levensliederen. Hij verwierf ruim 200 gouden platen. Samen met Jaap Valkhoff bewerkte hij ‘Hand In Hand Kameraden’, Feyenoords lijflied. Met zijn platenlabel Telstar ontdekte Hoes talenten als de Zangeres zonder Naam, Frank Boeien, Normaal en Doe Maar. De 86 jaar oude Hoes was eregast op het hippe Lowlands Festival. Hij werd er terzijde gestaan door Bonnie St. Claire, Annie de Reuver, Jacques Herb, Koos Alberts, Ria Valk en Arie Ribbens. Zelfs Jules Deelder is, voor het eerst in zijn carrière, als zanger present op het feestje. In juli 2011 kreeg Hoes een ernstig hartinfarct, waarna hij werd opgenomen in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Na een dotterbehandeling werd hij op 22 juli 2011 overgebracht naar het St. Jans Gasthuis in Weert, waar hij een dag later op 94-jarige leeftijd overleed.
BRONNEN
Archief Roland Vonk.
Artikelen Stef Ekkel, John Schoorl
Interviews: Dolf Aarse, Ruby Kamerbeek en Bas Vaandrager.
Jazz in Rotterdam, de geschiedenis van een grote stadscultuur (2015)
Bert Salden: Johnny Hoes een leven vol muziek.
SAR: gezinskaarten.
Wikipedia.
Hans Zirkzee
Hans Zirkzee
‘mister’ jazz in Rotterdam,
muziekdocent,
saxofonist,
concertorganisator,
schrijver, jazz-historicus,
auteur van Jazz in Rotterdam
(de geschiedenis van een grotestadscultuur),
winnaar Dutilh-Prijs 2016
OVER R†JAM
Stichting Rotterdam Jazz Artists Memorial