De gelukszoeker
De gelukszoeker
Is je wel eens opgevallen dat er een heel leger van mensen om de jazzscene heen hangt waarvan je je afvraagt wat die er in godsnaam te zoeken hebben?
Mensen die coördineren, adviseren, organiseren, bedisselen, beschikken, bolwerken, disponeren, inrichten, managen, influisteren, nomineren, marketeren, suggereren, voordragen, voorleggen, aanbevelen en vooral mee eten uit een financiële ruif die alleen voor deze mensen schijnt te zijn ingericht.
INFLUENCERS
Mensen die ik nog nooit op een podium gezien heb maar zich vooral presenteren als grote visionaire beleidmakers, smaakmakers en influencers. Even terzijde maar ik ga over mijn nek van dit woord.
Zonder hun alomvattende inzichten kan de voortgang van de jazz niet gewaarborgd blijven. Zo langzamerhand overwoekert het aantal van deze gelukszoekers de laatste overgebleven actieve jazzmusici. De hele kunstsector puilt uit van deze koekoekskinderen maar in de jazz zijn ze helemaal een plaag geworden.
Bij een financiële ondersteuning, project aanvraag of in een organisatie bivakkeren deze mensen hoog in de financiële rangorde. Dat musici meestal onderaan de voedselketen staan in deze maakt ze niks uit.
HETE LUCHT
Het lijkt wel of al die geweldige jazzmusici die Nederland rijk is er volslagen niet toe doen. Mocht je ze daar op aanspreken is het resultaat een hoog percentage gebral.
De gemeenschappelijke deler van deze grote dosis hete lucht komt er op neer dat op het moment dat je die mensen aanhoort je ze een seconde later al kwijt bent in hun betoog.
In het ergste geval loop je het risico om een vijand voor het leven erbij te krijgen.
Ik had nog gehoopt dat de gevolgen van de Corona crisis als positief bijeffect het verdwijnen van deze illustere bevolkingsgroep tot gevolg zou hebben. Helaas, niets is minder waar.
BIJ HET VUUR
Hoog en droog boven de realiteit verheven en met een vast salaris of een doorlopend contract blijkt de gelukszoeker zich moeiteloos te kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie. Men zat sowieso al dicht bij het vuur. In het nieuwe scenario zijn deze mensen hard bezig de huidige crisis voor ons op te lossen. Natuurlijk wel tegen een honorarium. Mocht een musicus in één van deze probleem oplossende constellaties verzeild zijn geraakt, dan ben ik benieuwd of hij daar voor betaald wordt. Waarschijnlijk niet ben ik bang.
VETTE BEK
Naast de € 300 miljoen van het eerste steunpakket en de € 482 miljoen van het tweede is er ook € 40 miljoen extra uitgetrokken voor vrije theaterproducenten. Op de site van de rijksoverheid staat dat van de bedragen na het eerste steunpakket een groot deel voor de zelfstandige makers wordt uitgetrokken. Acteurs, schrijvers, filmmakers, muzikanten en, beeldend kunstenaars. Deze zelfstandigen zitten door de crisis zonder opdrachten en zonder inkomsten. De steun hebben ze hard nodig zegt deze site.
€ 49,75 miljoen op een totaal bedrag van € 822 miljoen euro is gereserveerd voor deze groep kunstenaars. Oh ja, daar moet eerst nog even € 10 miljoen vanaf voor de NPO. Wat overblijft is minder dan 5% van het totale bedrag voor een groep mensen die het overgrote deel van de kunstenaarspopulatie vertegenwoordigt. Vette bek zou je in Den Haag zeggen.
NESCIO
Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde jazzmusicus weinig zal merken van deze ondersteuning.
Voor de uitvreter met een hoog Nescio-gehalte biedt het weer nieuwe mogelijkheden. Zijn of haar unieke kennis en affiniteit met het werkveld kan weer te gelde worden gemaakt.
Laten we voor de jazzmusicus maar hopen dat de TOZO nog een tijdje doorloopt.
Ben van den Dungen
musicus, componist, cultureel ondernemer,
docent saxofoon Codarts