Ger SAX van Voorden verslaafd aan de sax
BIOGRAFIE
door Hans Zirkzee
Auteur van het boek Jazz in Rotterdam, Hans Zirkzee interviewde en schreef over talloze jazzmuzikanten die een band met Rotterdam hebben of hadden. Musici die veel reizen en mensen ontmoeten hebben vaak mooie en interessante verhalen te vertellen.
Deze biografie werd deels gepubliceerd in Jazz in Rotterdam en werd aangevuld met later beschikbaar gekomen informatie.
Ger 'Sax' van Voorden
(Rotterdam, 10 oktober 1947 - Rotterdam, 24 april 2017)
Steevast begon een optreden met de gevleugelde woorden van Jules Deelder: 'Niet lullen, maar blazen'
Ger ‘Sax’ van Voorden (Rotterdam, 10 oktober 1947 – Rotterdam, 24 april 2017) was zeker niet de beste tenorsaxofonist, maar wel de meest markante blazer van Rotterdam. Energiek, humorvol, constant werkend aan een grote toon en met een goeie kop. Op maandagochtend – niet echt een handig tijdstip – nam hij saxles bij Hans Meijdam van de muziekschool. Ger werd geboren in de Sint Mariastraat in het Oude Westen, waar hij alles op straat leerde. ‘De Universiteit van de Straat’, zoals hij dat noemde. Hij vond school helemaal niks, maar hij haalde toch zijn diploma voor huisschilder. Op zijn 12e ging hij boksen bij Schilperoord aan de Mathenesserlaan en Wim de Haan aan de Lange Haven in Schiedam. Hij was een prima amateurbokser die naast vele overwinningen ook een Stijlprijs won, maar het in-elkaar-slaan van een tegenstander vond hij eigenlijk niets. Als babyboomer groeide hij op met Amerikaanse muziek. Vooral dankzij Oma Mien met haar plaatjes van Hank Williams. Thuis hoorde hij Frankie Laine. Via de transistorradio van zijn oudere broer Bertus kwam de Rock and Roll van Radio Luxemburg binnen. Voordat hij in de muziek ging had Van Voorden ‘twaalf ambachten en dertien ongelukken’, veelal als klusjesman. Hij kreeg rond 1969 een saxofoon in handen en hij liet die niet meer los. Van Voorden begon zijn muzikale loopbaan bij de free jazzgroep ‘The New Creators Before and After Christ’. Later ‘The New Creators’ genaamd.
The New Creators
KOLEREHERRIE
In Overschie was sinds 1967 een groep progressieve (jazz)musici en beeldend kunstenaars actief, die zich verenigden in de band The New Creators of Music made Before and After Christ. Henk van der Jagt (sax) en Bert van Beek (drums) maakten in het atelier van Van der Jagt ‘progressieve muziek’. Van der Jagt kreeg saxles van Chris Rühl op de Rotterdamse Muziek- en Dansschool (RMDS). Het initiatief van Bert en Henk groeide uit tot een collectief met onder anderen Ben Sikken (viool), Hans Andringa (trompet), Jack de Coninck (conga), Jentius Hogerdijk (trombone), Cok van Hulssen (bas), Jos van Kleef (piano), Arthur Oostvogel (sax), Ger van Voorden (sax) en Hans Walgenbach (viool). Dichter Jan Wentinck was naamgever van de band. The Creators maakten compromisloze hardcore freejazz, die voor de gewone Rotterdammer niet meer was dan ‘ordinaire kolereherrie’. Een van hun eerste optredens was op 18 oktober 1968 in jongerencentrum De Ruimte. Ze speelden zelfs in de op de oude stijl georiënteerde club Clatertje Bhier aan de Heemraadssingel. Tijdens de Theaterinstuif op 11 oktober 1969, een open dag van de Rotterdamse theaters, traden The New Creators op in de Lantaren in een programma met de popgroep Popera van Jules Deelder en Peter Snoei en de band van Dick van Male: Hotclub de Rotterdam. Op 29 mei 1970 vroeg de groep op ‘ludieke wijze’ aandacht voor een 24-uurs popmanifestatie in de oude Jaminfabriek aan de Generaal van der Heijdenstraat in Crooswijk, het latere Trefcentrum. Hun actie op het Schouwburgplein werd door het publiek als ‘een orgie van oerwoudgeluiden’ betiteld. Er zouden nog drie ‘Long Nights of The Hulla Balloo’ manifestaties volgen. Het evenement was de tegenhanger van het festival Communicatie70 (C70) en een protest tegen het consumptiegerichte karakter van de samenleving.
KIEM Hofpleintheater (foto Wim de Boek)
VERSLAAFD AAN DE SAX
Ger speelde in zijn begintijd vooral free jazz, maar hij nam rond 1973 afstand van deze stijl om vervolgens voor het spelen van melodieuzer jazzmuziek te kiezen. Hij was fan van de muziek van Harry Verbeke, Hans Dulfer, Sonny Rollins, Coleman Hawkins, John Coltrane en Ben Webster. Ger Sax zei als het ware verslaafd te zijn aan de saxofoon. Hij duikt eind jaren zeventig op in de band Willy Nilly en later in KIEM (Klank Improvisatie Electronische Muziek) met Cees van Meurs (slw) en Huub Kentie (keys, z). KIEM bracht drie elpees uit en had in 1982 een hitsingle in Zuid-Europa met ‘The Moneyman’. Verder maakte Ger deel uit van de ‘The Bodysnatchers’ met Peter van Gameren (I’ve Got the Bullets) en wijlen Leo Loos.
Ger van Voorden en Jules Deelder (foto Eddy Westveer)
ME REET
De laatste jaren was hij een actief lid van senioren-boksclub in Crooswijk ‘The Dutch Windmill’, vernoemd naar de legendarische bokser Bep van Klaveren. Van Voorden speelde sinds 1986 met Jules Deelder (als vierde lid) in het jazzcombo ‘Trio Me Reet’. Steevast begon een optreden met de gevleugelde woorden van diezelfde Deelder: ‘Niet lullen, maar blazen’. Ger was een gepassioneerde jazzmuzikant, die veelvuldig kritiek leverde op de Rotterdamse bestuurders. In het in 2012 verschenen boek ‘De Gehavende Stad’ van Erik Brus en Fred de Vries, haalt hij uit naar de ‘wethouders uit Scheetpikkemerschans’, die nooit van de Coolsingel afkomen en die zetbazen in kroegen en zalen neerzetten die niks met de klanten hebben, doelend op de teloorgang van de Rotterdamse jazzscene die hij ‘de Coolsingel’ aanrekende. Ger ging net zo makkelijk om met ‘artistieke en hoger opgeleide types’ als met zijn vrienden uit de vetkuivenhoek, de Kruiskadeboys. Dat typeerde hem. Ger kon met iedereen overweg.
.
Ger Viola prijs
Van Voorden overleed aan de gevolgen van kanker. De rouwstoet naar Crematorium Hofwijk in Overschie werd geëscorteerd door ruim honderd motorfietsen van de Harley Davidson Club Goodfellas, waarvan Van Voorden actief lid was. De aula van het crematorium was afgeladen vol, waardoor ook het laatste optreden van Ger Sax een succes was.
BRONNEN
Artikel Marcel Strücker voor RVEM
IM door Wim de Boek
Jazz in Rotterdam, de geschiedenis van een grote stadscultuur (2015) door Hans Zirkzee
Wikipedia
Hans Zirkzee
Hans Zirkzee
‘mister’ jazz in Rotterdam,
muziekdocent,
saxofonist,
concertorganisator,
schrijver, jazz-historicus,
auteur van Jazz in Rotterdam
(de geschiedenis van een grotestadscultuur),
winnaar Dutilh-Prijs 2016
OVER R†JAM
Stichting Rotterdam Jazz Artists Memorial